3.1. Metodele diavolilor
Trebuie să cunoaştem metodele
prin care ne luptă diavolii, ca să prindem curaj şi să biruim pe
vrăjmaşii mântuirii noastre. Avem vrăjmaşi cu adevărat răi, cumpliţi,
vicleni, meşteri în uneltiri, puternici, neadormiţi, imateriali, care
pot să aprindă cu focul păcatelor Biserica Vie a lui Hristos, care
suntem noi, creştinii ortodocşi.
Fiecare dintre noi, cunoscând planurile potrivnicului, se va îngriji să nu cadă în cursa diavolului (1 Tim. 3, 7). Mulţi creştini se întreabă dacă există diavoli şi care sunt tacticile prin care aceştia înşeală pe oameni.
Cea mai mare viclenie a diavolilor este să ne facă să credem că ei nu există.
Mulţi oameni zic adesea: "Vedeţi-vă de treabă, nu există diavoli!"
Diavolii îi îndeamnă să zică astfel. Ei au interesul să ne facă să
credem că ei nu există, pentru că aşa este uşor să crezi că nu există
nici Dumnezeu şi atunci nu există nici un criteriu moral şi totul este
permis.
3.2. Diavolul îşi schimbă des planul de acţiune
Diavolul
cercetează ce fel de ispită este mai eficace şi se potriveşte mai bine
fiecăruia şi pe aceasta o pune în lucrare. Nesuportând înfrângerea, îşi
măsoară şi cântăreşte bine fiecare lovitură. Aşadar, într-un fel se
luptă cu începătorii şi în alt fel cu cei crescuţi duhovniceşte,
într-alt fel cu cei nepăsători şi în alt fel cu cei care cred în
Dumnezeu. Altfel ispiteşte diavolul pe cel bolnav şi neputincios şi
altfel pe cei sănătoşi. Altfel se poartă cu cei cinstiti si altfel cu
cei vicleni. El stie că ceea ce vatămă pe unul, poate fi de folos pentru
altul. Sfântul Atanasie cel Mare spune că "diavolii, după cum ne vor afla, tot astfel se vor face şi ei faţă de noi".
Avva Isaac scrie: "Este
un obicei al diavolului ca să împartă cu măiestrie atacurile sale
împotriva celor cu care se luptă, după felul armelor sale şi să-şi
schimbe ispitele după scopul urmărit cu fiecare în parte". Sfântul
Isaac Sirul spune că diavolii luptă diferit pe cei nepăsători şi leneşi,
faţă de cei râvnitori şi întăriţi duhovniceşte. Astfel, pe cei
nepăsători îi luptă de la început cu tărie, ca să-i cuprindă frica şi să
li se pară de la început calea aspră şi greu de străbătut. Pe cei
râvnitori nu-i atacă de la început, când râvna lor pentru cele
duhovniceşti este mare. Iar cu cei evlavioşi amână lupta până când vor
cădea în lenevire şi atunci îi atacă, micşorându-le râvna. Trebuie să
luăm aminte, căci altfel vom cădea sub loviturile nemiloase ale
diavolilor.
Să nu ne încredem în puterile noastre, căci în orice clipă vicleanul diavol poate exploata slăbiciunile noastre.
3.3. Diavolul ne ispiteşte la început cu păcate mici
Diavolul
niciodată nu începe lupta cu păcatele cele mari. El încearcă la început
să-l păcălească pe om, ca să comită o cât mai mică greşeală. Iuda nu a
devenit trădător dintr-o dată, ci a început cu furtul unor mici sume de
bani, iar apoi dorind mai mult şi fiind ajutat de diavol s-a făcut rob
al iubirii de bani. Apoi acest păcat a condus la trădarea Mântuitorului
Iisus Hristos.
Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune că diavolul de la
păcatele cele mici ajunge la păcatele cele mari. Diavolului îi este
suficientă o mică slăbiciune a noastră, iar apoi, dacă cedăm ispitelor,
îşi face sălaş în sufletele noastre. Sfântul Ioan Scărarul, care a
descoperit acest vicleşug al diavolilor, ne învaţă: "Multe chipuri
are şarpele (diavolul) desfrânării. Pe cei care nu au cunoscut păcatul
le spune să facă numai o încercare, ca să vadă cum este acest păcat şi
apoi să se pocăiască. Unii se lasă convinşi să încerce numai o dată şi
apoi să se oprească. Ei gândesc: Ce voi păţi dacă voi păcătui o singură dată? Nimic. Nu mă voi pierde numai cu atât.
Şi astfel fac primul pas. Din nefericire, răul nu se opreşte numai
aici. Primul pas este astfel făcut. Cetatea sufletului este distrusă şi
puhoi de diavoli pot intra acum şi-l vor lupta pe om cu păcatul
desfrânării".
3.4. Diavolul exploatează slăbiciunile noastre
Diavolul
studiază cu atenţie toate slăbiciunile oamenilor şi după aceasta îşi
alege ispitele. Slăbiciunile diferă de la un om la altul: unul este
înclinat spre lăcomia pântecelui, altul spre desfrânare, altul spre
iubirea de arginţi, altul spre mândrie, altul spre lene, altul spre
băutură, altul spre nepăsare, altul spre necredinţă, altul spre mânie.
Sfântul Simeon Noul Teolog spune că "Avem
vrăjmaşi fără de trup, al căror scop principal este aflarea
slăbiciunilor noastre, asupra cărora să arunce săgeţile lor, ca să ne
doboare în păcate". Iar Sfântul Apostol Pavel ne spune: "Nu daţi loc diavolului" (Efeseni 4,27).
Neîngrijindu-ne de slăbiciunile noastre vom lăsa deschisă poarta inimii, iar diavolii vor veni să ne ispitească.
3.5. "Blândeţea" diavolului
Vrăjmaşul
mântuirii noastre ne prezintă păcatele ca fiind bune şi atrăgătoare. El
ştie că dacă ar ataca cu furie de la început, creştinii s-ar mobiliza
să lupte împotriva lui.
Sfântul Ioan Gură de Aur spune că "la
început diavolul arată indulgenţă şi încearcă să-şi împlinească
scopurile sale păcătoase cu blândeţe şi se arată cu dragoste faţă de
creştini". Din acest motiv, diavolul ne prezintă întunericul drept lumină, nefericirea ca fericire, păcatul ca faptă bună.
3.6. Diavolul lucrează în ascuns
0
tactică importantă a diavolului este ascunderea. Iată de ce mulţi
oameni cred că nu există diavoli. Sfântul Clement Romanul spune că
atunci când diavolii se retrag şi se ascund, râvna creştinilor spre
virtute scade. Iar dacă diavolii s-ar arăta în toată urâţenia şi
răutatea lor, atunci oamenii ar încremeni de frică şi s-ar feri de
ispitele lui.
Aşadar, deşi diavolul este fiinţă personală, el se ascunde cu grijă, pentru ca oamenii să nu dea importanţă şi să fie liniştiţi.
3.7. Diavolul ne atacă prin surprindere
În
viaţa duhovnicească, cea mai înfricoşătoare armă a diavolului este
atacul prin surprindere. Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne-a învăţat
cum să biruim această puternică ispită: "Rugaţi-vă neîncetat, ca să nu cădeţi în ispită" (Matei 26,41).
Prin rugăciune şi priveghere, darul Duhului Sfânt va pătrunde în
sufletul nostru şi ne va sfinţi şi astfel va alunga pe diavoli.
Sfântul Apostol Pavel ne spune să priveghem şi să ne rugăm neîncetat, "ca să nu ne ispitească Satana din pricina noastră" (1 Corinteni 7,5).
Neînfrânarea datorită nepăsării noastre faţă de cele duhovniceşti este
starea sufletească de care are nevoie diavolul pentru a stăpâni sufletul
nostru.
3.8. Diavolul ne luptă cu nepăsarea
Viaţa
duhovnicească este o luptă permanentă pentru sfinţirea noastră şi orice
clipă care trece fără luptă este un pas înapoi. Toate eforturile noastre
pentru curăţire şi sfinţire se pot pierde într-o clipă prin căderea în
păcate.
Sfântul Ioan Gură de Aur ne învată: "Diavolul, când
află un suflet moleşit şi care nu se îngrijeşte de rănile păcatelor
sale, nu încetează să-l lupte cu această armă". "Antidotul nepăsării
este împlinirea cu râvnă a datoriilor duhovniceşti".
Sufletul
care nu-şi simte căderea sa duhovnicească, fie că nu este interesat de
viaţa cea veşnică, fie că din cauza ostenelilor nechibzuite este căzut
în această cursă a diavolului. Să ne ostenim duhovniceşte, ca să păzim
cetatea sufletului de atacurile satanei, ca să nu găsească la noi
posibilitatea de a ne ispiti.
3.9. Amânarea pocăinţei
Ai
timp să te pocăieşti! Aceste gânduri le auzim adesea în mintea noastră,
prin gândurile pe care ni le insuflă diavolul în mintea noastră, cât şi
prin cuvintele oamenilor păcătoşi.
Ani de zile am fost jucării în
mâinile diavolilor, făcându-le pe plac şi săvârşind păcate. Într-o zi
însă, lumina dumnezeiască străluceşte în noi şi ne îndeamnă la pocăinţă.
Darul lui Dumnezeu ne face să simtim starea noastră păcătoasă. Dumnezeu
ne cheamă la pocăinţă prin gânduri de pocăinţă insuflate de Sfântul
Înger Păzitor şi prin duhovnici. Acum intervine însă şi diavolul. El
lucrează cu gândurile amânării, pe care ni le insuflă în mintea noastră.
Încearcă să ne convingă prin argumente mincinoase: nu ai postit, nu
eşti pregătit, ai timp, ce o să zică duhovnicul când va afla păcatele
tale? Lasă, să te îndrepţi şi apoi te vei pocăi!
Nici un om nu
poate fi însă sigur că în viitor se va pocăi sau că nu va muri. Dar
diavolul, ajutat de înclinările noastre spre păcate, de cele mai multe
ori reuşeşte să câştige voinţa noastră. Astfel, pocăinţa noastră este
amânată şi ocazia începutului bun şi al mântuirii noastre este amânat.
Cu trecerea timpului, patimile noastre se vor mări.
Rănile sunt
mai uşor de vindecat la început decât atunci când s-au cronicizat.
Trebuie să punem de îndată în practică hotărârea noastră de a ne pocăi.
Să facem să rodească prezentul. Să ne închidem urechile la poveţele
viclenilor diavoli, care ne şoptesc că avem timp. Nu! Nu! Nu mai avem
timp. Acesta este adevărul, pe care diavolul caută să-l schimbe, pentru a
ne înşela.
Unui părinte îi soptea diavolul la ureche: "Lasă, ai să mergi mâine să te spovedeşti!" Iar părintele îi spunea: "Nu, astăzi mă voi spovedi şi mâine fie voia Domnului".
3.10. Diavolul se preschimbă luând înfăţişarea văzută
Din Vieţile Sfinţilor aflăm că diavolii se arată trupeşte. De aceea Duhul Sfânt ne avertizează că "Satana se preface în înger de lumină". Sfântul Antonie cel Mare ne spune: "Diavolul
stăruia ticălosul noaptea, lua chipul unei femei şi o imita în tot
felul, numai ca să mă înşele. Uneori mi se arăta ca un om evlavios.
Adeseori se prefac a cânta psalmi. Se întâmplă uneori ca atunci când
citim să rostească după noi ca un ecou cele ce au fost citite. Diavolii
pot imita orice. Sunt vicleni şi gata să se prefacă şi să se schimbe în
toate înfăţişările. Ei râd nebuneşte şi şuieră, căci toate le fac şi le
grăiesc şi le tulbură şi în toate se prefac şi pe toate le amestecă,
pentru a amăgi pe cei simpli".
Vieţile Sfinţilor prezintă
nenumărate exemple despre apariţiile sensibile ale duhurilor rele, care
uneori vorbesc, alteori imită diferite animale, iar alteori fac să se
audă tropăituri, şuierături, blasfemii şi vorbe murdare. Şi toate
acestea cu scopul de a înspăimânta şi înfricoşa pe cel credincios.
Ştiind toate aceste lucruri, trebuie să fim foarte atenţi şi să nu ne
temem.
Sfântul Antonie cel Mare ne sfătuieşte să nu dăm nici o
importanţă unor astfel de meştesuguri diavoleşti. Pentru că diavolii,
dacă ar putea ceva asupra celor credincioşi, nu ar mai veni cu astfel de
meştesuguri, ci i-ar doborî direct. Duhurile rele se mistuiesc dacă ne
rugăm cu credinţă şi smerenie şi chemăm numele Domnului, însemnându-ne
cu Sfânta Cruce.
3.11. Diavolul ne înşeală prin ghicit, vise, prejudecăţi şi superstiţii
Diavolul
ne înşeală prin ghicit, prejudecăţi, vise şi superstiţii, care la prima
vedere par nevinovate. Dumnezeu, cu multa Sa Înţelepciune, a ascuns
omului viitorul său. Iar acest lucru l-a făcut pentru a-l feri de o
înfricoşată sursă de nelinişte şi nefericire. În plus, i-a hărăzit
speranţa şi l-a încredinţat de iubitoarea Sa purtare de grijă, cerându-i
să se lase în grija Sa, cu încrederea copilului faţă de Părintele Său.
Însă
vrăjmaşul diavol, vrând să slăbească şi să micşoreze această încredere,
speculează cu vicleşug capacitatea sa (ca duh ce este asemenea
îngerilor) de a cunoaşte anumite lucruri, la care omul nu are acces. Mai
ales cele referitoare la viitor. Să nu uităm că omul este, totuşi, mai
prejos decât îngerii (Evrei 2,7).
Asadar, diavolii fără să fie a toate cunoscători, căci atotstiinta este
o însusire numai a lui Dumnezeu, cunosc totusi unele împrejurări legate
de cele ce se vor petrece.
Sfântul Antonie cel Mare spune că, de
exemplu, diavolii văd cum plouă torenţial în Muntii Etiopiei şi, în
acelaşi timp, se pot arăta în Egipt, unde prin ghicit şi prin vise
prevestesc celor creduli umflarea apelor Nilului. Dacă un frate de al
tău, aflat într-o localitate îndepărtată, se va porni să vină la tine,
diavolii care văd şi aud acest lucru se vor arăta în vis ţie şi îţi vor
spune aceasta. Iar când se va întâmpla de mai multe ori aceste lucruri,
te vei încrede în visele şi descoperirile tale. Astfel, diavolii,
folosind una din însuşirile lor, se prefac că ghicesc şi că spun mai
înainte ce se va întâmpla după mai multe zile.
Sfântul Atanasie cel Mare spune că diavolii "se prefac că ghicesc",
căci în esenţă ei nu ghicesc nimic, ci înşeală pe oameni cu falsele lor
previziuni. Pe termen lung, ei se dovedesc mincinoşi, căci mint şi nu
spun nimic adevărat şi sigur.
Hrana diavolilor este minciuna. Şi
chiar atunci când spun adevărul, o fac de nevoie, ca să poată apoi să
înşele şi să ne robească şi să ne prindă în cursele sale.
Sfântul Didim Alexandrinul spune că "de multe ori diavolul ne înşeală, amestecând adevărul cu minciuna".
De aceea, noi nu trebuie să ascultăm şi să credem ce spune diavolul şi
nici cuvintele rostite de cei demonizaţi. Să luăm pildă pe Domnul Iisus
Hristos şi pe Sfinţii Apostoli, care n-au primit cele ce diavolul le-a
ghicit, ca fiind adevărate. Domnul însusi i-a respins pe diavoli, cu
toate că mărturiseau despre El un adevăr, anume că este Fiul lui
Dumnezeu (Matei 4,1-11).
La
fel a făcut şi Sfântul Apostol Pavel, cu duhul pitonicesc al tinerei
din Filipi, care aducea mult câştig stăpânilor ei, ghicind. Ea spunea
adevărul când striga despre Sfântul Apostol Pavel şi Sila: "Aceşti oameni sunt slujitorii Dumnezeului celui Preaînalt" (Fapte 16,17).
Sfântul Apostol Pavel nu a primit aceste adevăruri, care proveneau de
la diavoli. Astfel ne-a învăţat să nu credem în ghicit şi prevestiri,
care sunt lucrări diavoleşti. Şi acest lucru, pentru ca nu cumva în
adevărul spus de diavol să fie amestecată şi minciuna sa şi ca să ne
deprindă pe noi să nu dăm niciodată crezare. Pentru că nu se cuvine ca
noi, având dumnezeieştile Scripturi şi libertate de la Mântuitorul, să
ne lăsăm înşelaţi de diavoli. Trebuie să fim foarte atenţi, pentru că
multi vrăjitori şi ghicitori fac aceste lucrări, folosind cuvinte de
evlavie şi de rugăciune.
Sfântul Ioan Gură de Aur spune: "Şi
lucrul cel mai mare al înşelăciunii este că, atunci când suntem
preveniţi asupra acestor înşelăciuni, încercăm s-o apărăm pe femeia
ghicitoare spunând despre ea că este creştină şi că nu spune nimic
altceva decât numele lui Dumnezeu. De aceea trebuie s-o urâm şi mai
tare, pentru că foloseşte numele lui Dumnezeu spre ocară".
Nici
în vise nu trebuie să credem, pentru că visele sunt înşelătoare. De
foarte putine ori ne vorbeste Dumnezeu prin ele. Diavolii însă ne pot
vorbi de multe ori prin ele, urmărind să ne murdărească sufletul si
trupul. De aceea, Sfântul Ioan Scărarul ne zice: "Nimeni să nu se
învoiască a se gândi ziua la năluciri visate în timpul nopţii, căci şi
acesta este un scop al diavolilor, ca să ne murdarească în timpul stării
de veghe cu spurcăciunile visate în timpul nopţii". Deci, regula de aur pentru interpretarea viselor este de a nu crede în vise.
Dacă
Dumnezeu vrea să ne descopere voia Sa cea Sfântă prin vise, are puterea
să ne-o descopere, trecând peste cenzura noastră (de a nu crede în
vise). Sfântul Ioan Scărarul ne învaţă: "Cel ce crede în vise este asemenea celui care aleargă după umbra sa şi încearcă s-o prindă".
Când începem să credem în vise, dăm dracilor dreptul de a ne ispiti şi
când suntem treji. Atenţie, de asemenea, şi la superstiţii şi la
prejudecăţi. Acestea sunt armele în mâinile diavolilor, prin care
oamenii devin jucăriile lor. Sunt oameni care consideră cifra 13
fatidică sau se nelinistesc la strigătul cucuvelei sau la urletul
câinilor, sau dacă le-a tăiat calea o pisică s.a.m.d. Toti acestia, fară
să vrea sau fără să înteleagă, îsi leagă viata, fericirea sau belşugul
de anumite persoane sau întâmplări, care nu au nici o legătură cu
desfăşurarea firească a vieţii. De cele mai multe ori, diavolii
aranjează astfel lucrurile ca oamenii să creadă în superstiţii. Este
vorba aici de oameni necredincioşi sau mai puţin credincioşi.
De aceea, Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune: "Văzând
un om oarecare, repede îl poţi condamna, la îndemnul nefast al
superstiţiei, dar nu vezi cursa diavolească ce ţi-a fost întinsă. De ce
te faci vrăjmaş fratelui tău, fără nici un motiv justificat? Şi nu
înţelegi cât de mare este batjocura, cât de mare este ruşinea şi, mai
mult, cât de mare este primejdia. De multe ori omul are un coşmar sau
vede o pisică neagră sau alte lucruri şi crede că acestea ar prevesti
ceva rău. Aceasta este o lucrare diavolească, pentru că nu ceea ce crede
omul face ziua rea, ci petrecerea în păcate. Prin urmare, când iesi din
casă, să te păzeşti de a păcătui. Dacă vom păcătui, va veni şi căderea
noastră. Altfel, diavolul nu ne poate vătăma. Dacă vom păcătui, vom fi
sub influenţa diavolilor, care ne vor conduce la tot lucrul rău".
Deşi Sfânta Scriptură condamnă orice fel de prezicere (III Regi 22, 22-29) şi este cunoscut că diavolul este tatăl minciunii (Ioan 8, 44),
se găsesc destui creştini care se ocupă cu ghicitul, cred în vise şi
prejudecăţi, lăsând prin aceasta ca diavolul să le conducă viaţa lor.
Sfântul Ioan Gură de Aur ne învaţă: "Noi
însă nu trebuie să cădem vicleniei diavolilor, ci să ne îndepărtăm de
orice unealtă satanică a vrăjitoriei, ghicitului, prezicerii sau a
superstiţiilor. Căci pentru noi este mai de preţ să credem în Domnul şi
Mântuitorul nostru Iisus Hristos şi în învăţătura Sa, iar ca armă să
avem Crucea Sa. Fericit este însă şi sufletul care cheamă numele lui
Iisus Hristos în orice necaz, boală sau trebuinţă, pentru că se va
îndepărta de la el orice lucrare satanică".
3.12. Diavolii ne ispitesc prin răul natural
Dumnezeu
a îngăduit diavolilor să ne ispitească, pentru a încerca credinţa şi
evlavia oamenilor. Răul care există în lume este de multe ori o armă
redutabilă a diavolilor, prin care încearcă pe oameni. Astfel, diavolul
trimiţând cele rele oamenilor, adică nenorocirile, bolile, încercările,
mâhnirile, reuşeşte de multe ori să aducă pe oameni la disperare şi
deznădejde.
In pilda Evangheliei, cu femeia gârbovă, se arată
putinţa diavolului de a chinui pe oameni cu boli. Domnul Iisus Hristos,
vorbind despre cei 18 ani de suferinţă ai femeii, spune că satana a
legat-o cu aceasta (Luca 13, 11).
Din nefericire, diavolul ne războieşte tot timpul cu cele rele:
mâhnirile ne copleşesc, bolile ne cercetează, moartea bate la uşă,
nereuşitele ne încearcă, visurile ne sunt spulberate, speranţele
zdrobite, biciul încercărilor ne loveşte fără milă. Iar noi, în faţa
greutăţilor vieţii şi, mai ales, din pricina neliniştii, neputinţelor şi
descurajărilor, ne pierdem nădejdea şi credinţa. Iar pentru aceste
lucruri ne certăm cu Dumnezeu, îl hulim, îl ocărâm, îi cerem socoteală.
Alături de noi, diavolul se bucură de aceste reuşite ale lui.
Trebuie
să fim cu luare aminte pentru a înfrunta greutăţile vieţii, căci
diavolul pândeşte tot timpul, ca să exploateze momentele grele ale
vietii prin care trecem. Diavolii ne atacă mai ales când Dumnezeu
îngăduie să fim ispitiţi, pentru creşterea noastră duhovnicească. Prin
gândurile insuflate ne împinge la vrăjmăşie cu Dumnezeu şi urmăreşte să
ne îndepărteze de El, ca după aceasta să devenim pradă uşoară pentru ei.
Sunt
boli care apar datorită firii noastre slăbite faţă de microbi. Alte
boli sunt datorate păcatelor noastre. Alteori, diavolul intră în
trupurile oamenilor şi le slăbeşte puterea, din sănătoase făcându-le
bolnave şi chircite.
Cuviosul Nil Ascetul Spune: "Sunt aşadar
diavoli care intră în trupul omului şi în toate mădularele lui şi îi sug
puterea, lăsându-le aproape fără vlagă. Şi aceasta se întâmplă cu toate
că în trup nu se află nici o boală". De aceea, în orice boală
trebuie să alergăm în primul rând la Sfintele Taine şi la rugăciunile
Bisericii. Şi nu numai la Sfântul Maslu, ci şi la rugăciunile speciale
pentru vrăji, deochi, farmece, coşmaruri, insomnii, precum şi orice rele
care îi bântuie pe oameni.
Puterea lui Dumnezeu este infinit mai
mare decât a diavolilor, iar omul care se roagă lui Dumnezeu va putea să
scape prin puterea dumnezeiască de orice rău cu care satana încearcă să
ne chinuie.
3.13. Furnico-leul
Furnico-leul
este tactica de acţiune a diavolului. La început diavolul este mic şi
neobservat, ca o furnică, iar după o perioadă de timp devine mare şi
înfricoşător ca leul (1 Petru 5, 8).
Furnico-leul
este, de fapt, păcatul, aşa cum ni-l prezintă diavolul. La început,
înainte de a păcătui, diavolul ni-l prezintă mic, cât o furnică, fără
însemnătate şi fără consecinţe. Se străduieşte, ajutat de patimile
noastre, să ne prezinte păcatul ca fiind mic şi fără nici o gravitate.
Iar după ce am păcătuit, ni-l arată ca un leu, mare şi înfricoşător. Şi
acest lucru îl face pentru a ne arunca în deznădejde şi a ne convinge că
nu mai este şansă de pocăinţă şi, deci, de mântuire. Toţi am avut de
suferit de pe urma acestei arme diavoleşti.
La început, diavolul
îţi pune în gând să calci o poruncă dumnezeiască. De exemplu, să
desfrânezi. Ajutat de pofta ta spre desfrânare, atacul diavolului începe
sistematic. Dacă omul nu i se împotriveşte prin post, rugăciune,
smerenie, spovedanie şi Sfintele Taine, diavolul îi spune: "Nu te
necăji, nu eşti tu primul nici ultimul care greşeşte. Şi apoi ce mare
păcat, astăzi toţi păcătuiesc. Mai târziu te vei pocăi". Astfel de atacuri foloseşte diavolul, ca sa pară mai mic păcatul şi fără însemnătate.
După
ce ai păcătuit, diavolul te aduce la deznădejde spunându-ţi ce lucru
înfricosător ai făcut. Cum ai să te duci la duhovnicul tău să-i spui că
ai gresit. El, care te stie atât de bun si curat? Ai călcat porunca lui
Dumnezeu si pentru aceasta vei fi canonisit. Pentru tine nu mai este
iertare si milă. Nu mai ai sansă de mântuire. Mai bine distrează-te si
păcătuieste în continuare. Îngreunându-ţi sufletul cu păcate, pierzi
astfel şansa pocăinţei şi a mântuirii.
De aceea este nevoie de
mare atenţie. În esenţă nu există păcate mari sau mici, uşoare sau
grele. Toate păcatele sunt păcate. Cine a greşit într-o singură poruncă
dumnezeiască, s-a făcut vinovat de toate poruncile dumnezeieşti (Iacob 2, 20).
Deci, nu trebuie să considerăm unele păcate mici si altele mai grele.
Această metodă de deosebire a pâcatelor este de la diavol. Orice călcare
a poruncilor este de la diavol. Orice călcare a poruncilor dumnezeiesti
este păcat. Bine este să nu păcătuim, pentru că orice păcat este
urâciune înaintea lui Dumnezeu şi mânie pe Dumnezeu. Iar dacă am
păcătuit, să ne ridicăm imediat, să ne rugăm, căci mila lui Dumnezeu
este nemăsurată.
3.14. Diavolul înşeală prin erezie şi necredinţă
Credinţa
puternică dreaptă (ortodoxă) şi faptele bune creştine mântuiesc pe om.
Dimpotrivă, credinţa rătăcită, eretică şi care se sprijină pe născociri
omeneşti şi diavoleşti şi care nu cunoaşte Sfintele Scripturi, nu
foloseşte şi nu mântuieşte.
Sfântul Atanasie cel Mare spune: "Diavolul,
care în urâciunea răutăţilor lui, a născocit ereziile, se foloseşte de
cuvintele Sfintelor Scripturi ca de un acoperământ, pentru amăgirea
celor naivi, semănându-ţi ele otrava sa sufletească. Ca urmare,
credinţele eretice şi greşite, care se împotrivesc învăţăturii Bisericii
Ortodoxe sunt piedici înfricoşătoare pentru mântuirea sufletelor
noastre şi arme puternice ale diavolilor. Prin necredinţă, diavolul
întinde curse mai ales celor învăţaţi, care se încred în ei înşişi.
Diavolul se prezintă în faţa lor cu ştiinţa şi filozofia şi le aduce
necredinţa."
Oare nu-i vedem pe astfel de oameni lângă noi?
"Cine a văzut ceea ce spun Sfintele Scripturi?" întreabă cei
necredincioşi. Iată gânduri si întrebări insuflate de diavoli oamenilor
care au deja o înclinare spre necredinţă.
Sfântul Apostol Pavel scrie: "Dumnezeul
acestui veac (diavolul) a orbit mintea necredincioşilor, ca să nu le
lumineze lumina Sfintei Evanghelii slava lui Hristos".
3.15. Oamenii păcătoşi sunt slugile diavolilor
Diavolul este împăratul acestei lumi a păcatelor. El are în această lume slujbaşii săi (Ioan 12, 31).
Vrăjmaşul mântuirii noastre se luptă pentru pierderea sufletelor
omeneşti şi a avut întotdeauna ucenici, cu voia sau fără voia lor.
Astfel de oameni, gata oricând să facă voia diavolului, sunt nenumărati,
atât tineri, cât si vârstnici, bărbaţi şi femei. Iată numai câteva
exemple: soţul tiran, aspru, beţiv şi desfrânat, care alungă pacea şi
dragostea din familia sa; o femeie ispititoare, care umblă sumar
îmbrăcată pe stradă, smintind pe oameni cu păcatul desfrânării; un om de
ştiinţă sau de cultură, necredincios sau eretic, care prin scrierile
sale, prin cuvintele sale varsă otrava necredinţei şi a ereziilor în
sufletele cititorilor; omul bogat, care cu ajutorul banilor corupe
conştiinţele; tatăl şi mama, care prin educaţia atee, eretică şi imorală
pe care o dau copiilor îi conduc pe aceştia în mrejele păcatelor şi
spre pierderea sufletelor…
Să luăm aminte la noi înşine, ca nu
cumva să ajungem vreodată unelte ale diavolilor, cu voia sau fără voia
noastră şi să contribuim astfel la pierderea sufletelor semenilor
noştri. Căci va veni într-o zi clipa în care vom da seama de sufletele
care s-au pierdut în iad din pricina noastră. Dumnezeu ne va spune
atunci: "Sângele lor din mâna ta se va cere" (lezec. 3, 20).
Tot Mântuitorul nostru ne-a învăţat: "Feriţi-vă de proorocii mincinoşi, care vin la voi în haine de oi, iar pe dinăuntru sunt lupi răpitori" (Matei 7, 15). Iar Sfinţii Apostoli ne-au învăţat: "Nu
daţi crezare oricărui duh. Ci cercetaţi duhurile dacă sunt de la
Dumnezeu, fiindcă mulţi prooroci mincinoşi au ieşit în lume" (1 Ioan 4, 1).
Având
o astfel de poruncă de la Dumnezeu, trebuie să ne ferim de orice
legătură cu duhurile necurate (de astrologi, vrăjitori, magi, senzitivi,
contactanţi ai OZN, prezicători, bioenergeticieni, radiestezişti etc.)
Chiar dacă demonul se preface că spune prin ei adevărul, noi cunoscând
scopurile pe care le urmăreşte el, să le respingem, aducându-ne aminte
de cuvintele Sfintelor Scripturi: "Iar păcătosului i-a zis Dumnezeu: Pentru ce tu istoriseşti dreptăţile Mele" (Ps. 49, 17).
3.16. Diavolul ne luptă cu deznădejdea
Ca
să păcătuiesti este cel mai uşor. Rar şi greu lucru este a te pocăi şi a
te mântui. Multe pricini contribuie la aceasta: nepăsarea, ruşinea,
lipsa de interes. Şi astfel omul rămâne căzut în păcate, departe de
mântuirea sa.
Pocăinţa noastră se sprijină pe nădejdea ca
Dumnezeu, prin marea Sa milostivire, îsi va deschide cu dragoste bratele
sale, primind pe fiul cel pierdut, care se întoarce din tara păcatului,
în casa Tatălui Său. Lipsit de această nădejde, omul păcătos se simte
parăsit de Dumnezeu si neputincios, renuntând la lupta de a se elibera
de păcatele sale, care îl apasă. lar greutatea păcatelor sale creşte în
fiecare zi şi starea sa sufletească se înrăutăţeşte. Odată cu pierderea
nădejdii sale în Dumnezeu, omul îşi pierde şi mântuirea, pentru că
rămâne încătusat păcatului, rob al satanei, care îl conduce la tot
lucrul rău şi aceasta împotriva bunăvoinţei lui Dumnezeu, care vrea ca
toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină (1 Tim. 2, 4).
Arma
deznădejdii este extrem de eficace pentru diavoli, căci deznădejdea va
sluji întotdeauna de sfetnic rău omului. Ea îi închide omului calea
întoarcerii la Dumnezeu şi îl sileşte să rămână împotmolit în mlaştina
păcatelor. Dar cum lucrează diavolul? El şopteşte la urechea fiecărui om
păcătos: "Iată tinereţea ţi-ai pierdut-o în păcate, toată viaţa ta
ai făcut numai rele, desfrânări, hoţii, minciuni, iubire de arginţi,
beţii, ai minţit, ai jurat, ai hulit pe Dumnezeu. Ce nădejde de mântuire
ai? Eşti pierdut! Cel puţin mai distrează-te, câte zile mai ai de trăit
pe pământ".
Astfel urmăreşte diavolul să adâncească pe om şi
mai mult în păcate, să facă inima noastră locaş al diavolilor şi să ne
îndepărteze de Dumnezeu.
Atitudinea noastră trebuie să fie alta.
Ai păcătuit? Trebuie să-ţi pară rău de păcatele săvârsite şi să te
ridici şi să te întorci la Dumnezeu. Sfântul Ioan Gură de Aur zice că "diavolul are cea mai mare bucurie când omul cade în deznădejde, mai multă decât atunci când păcătuieşte".
Sfânta
Scriptură şi Sfinţii Părinţi ne arată cât de bun şi iubitor de oameni
este Dumnezeu, ca să ne dea nădejde şi curaj, să ne ridicăm din robia
păcatelor. De fiecare dată când şovăim să ne pocăim şi rămânem în
deznădejde, bucurăm pe diavoli şi ne facem robii lor. Trebuie să scăpăm
de această cursă a diavolilor (II Tim. 2, 26).
Să nu ne lăsăm stăpâniţi de deznădejde, căci deznădejdea se naşte din
mulţimea păcatelor, din îngreunarea conştiinţei şi din nesuferita
mâhnire sau din mândrie şi din îngâmfare, după cum ne spune Sfântul Ioan
Scărarul.
Această stare de deznădejde nu este plăcută lui
Dumnezeu, iar Sfânta Scriptură şi Sfinţii Părinţi ne-o prezintă ca pe o
stare sufletească periculoasă. Numai diavolul se bucură de deznădejdea
omului. Orice gând de deznădejde este de la cel viclean.
Sfântul Ioan Scărarul spune: "Nimic nu se compară cu îndurarea lui Dumnezeu. De aceea, cel ce deznădajduieşte, s-a înjunghiat pe sine".
3.17. Diavolul atacă pe oamenii izolaţi
Oamenii
izolaţi, care se sprijină pe ei înşişi, care nu se sfătuiesc cu alţi
oameni, sunt cel mai uşor de atacat şi de doborât de diavoli. Întărirea
reciprocă a doi sau mai multi fraţi este o armă înfricoşată împotriva
diavolilor. Oamenii uniţi duhovniceşte, care se ajută şi se întăresc
reciproc, cad foarte greu în cursele diavolilor. Vrajmaşul mântuirii
noastre ştie că "unde sunt doi sau trei adunaţi întru numele Domnului, acolo se află şi Hristos în mijlocul lor" (Matei 18, 20)
şi de aceea îi urmăreşte pe cei izolaţi, pentru a-i ataca. Deci,
trebuie să păstrăm în permanenţă legătura duhovnicească cu Hristos, cu
Biserica şi cu semenii noştri.
Creştinii, care sunt uniţi
duhovniceşte cu Hristos şi cu semenii lor când se roagă împreună, se
ajută unii pe alţii şi muncesc împreună, iar harul lui Dumnezeu îi
păzeşte de săgeţile diavolilor. Cele mai multe cazuri de sinucidere sunt
semnalate la oamenii care se despart de Biserică şi trăiesc izolaţi.
Datoria noastră este foarte clară: Nu vom îngădui diavolului să ne
piardă cu înşelăciunea sa.
Să rămânem credincioşi în cele ce am
învăţat şi de care suntem încredinţaţi din Sfintele Scripturi şi
învăţăturile Sfinţilor Părinţi (II Tim. 3, 14). Pentru că aceste lucruri sunt spre folosul mântuirii noastre şi al dobândirii vieţii celei veşnice.
3.18. Diavolii ne ispitesc cu cele de-a dreapta
Dacă
vede diavolul că armele sale pline de răutate şi de păcate nu au
reuşit, atunci ne atacă cu mândria. Omul care cedează acestui mare păcat
este stârnit de orgoliu şi, astfel, din cel mai înalt om duhovnicesc va
ajunge cel mai păcătos. Dacă, de exemplu, ne luptăm cu diavolii şi nu
cedăm ispitelor lor, ei îşi schimbă metodele şi ne atacă cu cele de-a
dreapta, cu mândria. Astfel, îţi va şopti la ureche: "Bravo! Eşti un luptător virtuos. Meriţi laude!" Este însă glasul diavolilor, care sunt învăţătorii îngâmfării.
Dar această metodă poate fi utilizată şi în alt mod: Diavolul vine şi sădeşte în om dispoziţia pentru o râvnă foarte mare,
adică ne îndeamnă să ne nevoim, spre cele ce depăşesc puterea noastră
(post peste măsură, somn puţin, priveghere de toată noaptea…). Sfântul
Ioan Scărarul ne lămureşte: "De multe ori scopul vrăjmaşilor nostri
este să ne îndemne la cele mai presus de puterea noastră, ca,
descurajându-ne (sau îmbolnăvindu-ne), să lepădăm şi cele după putere şi
să prilejuim râsul cel mai mare al vrăjmaşilor noştri". Sfinţii
părinţi ne învaţă că tot ceea ce este peste puterea noastră este de la
diavoli. De exemplu, dacă ţinem post aspru, fără binecuvântarea
duhovnicului, ne putem îmbolnăvi cu trupul şi nu mai putem munci pentru
fapta bună creştină, necesară mântuirii noastre.
Pentru toate
lucrurile este un timp, iar drumul virtuţilor are şi el anumite legi.
Diavolul ne îndeamnă să le călcăm, să urmăm, adică, cele mai presus de
puterile noastre. Iar rezultatele? Nereuşind, ne îmbolnăvim,
deznădăjduim, scade râvna spre virtute şi în cel mai rău caz ne putem
îmbolnăvi psihic.
Alt mod în care se manifestă ispita diavolului de-a dreapta este lepădarea dojanei.
Vrajmaşul nostru ne laudă pentru izbânzile noastre; ne înalţă pe
culmile mândriei şi ne arată pe ceilalţi oameni neînsemnaţi, păcătoşi şi
proşti. Fariseul din noi va cugeta: "eu nu sunt ca ceilalţi oameni: răpitori, nedrepţi, adulteri…" (Lc. 18,11). Şi astfel se întâmplă ceea ce spune Sfântul Ioan Scărarul: "Dracii
ne silesc fie să păcătuim, fie, dacă nu păcătuim, să judecăm pe cei ce
păcătuiesc, pentm ca prin lucrul cel de-al doilea să pătăm pe cel
dintâi".
Prin judecarea aproapelui nostru ne îndepărtăm de
Dumnezeu şi pierdem astfel plata pentru virtuţile pe care le avem.
Aceste viclenii ale diavolilor sunt arme redutabile împotriva
crestinilor si a celor ce sporesc duhovniceste. Pe acestia, diavolul îi
prinde în mrejele sale, fie prin mândrie, fie prin judecarea aproapelui.
Cu adevărat, vrăjmaş înfricoşător este diavolul.
Să stăm bine! Să stăm cu frică, să luăm aminte!
3.19. Cele patru atacuri ale diavolilor în preajma morţii omului
a) Primul atac al diavolilor este asupra credinţei.
Satana seamănă gânduri de îndoială şi de necredinţă în mintea omului.
Creştinul trebuie să se însemne cu Sfânta Cruce, să se roage lui
Dumnezeu cu smerenie şi să-i răspundă: "Mergi înapoia mea Satană, tată al minciunii, pentru că eu cred ce spune Dumnezeu, iar nu ce spui tu şi cei asemeni ţie";
b) Al doilea atac este asupra deznădejdii.
Prin aceasta ne înfricoşează cu păcatele pe care le-am făcut,
spunându-ne că nu mai avem nădejde de mântuire. Noi să ne aducem aminte
că Dumnezeu este milostiv şi poate ierta păcatele noastre;
c) Al treilea atac al diavolilor în preajma morţii omului este cu slava deşartă.
Prin aceasta ne îndeamnă să avem încredere în faptele noastre. Noi să
ne aducem aminte că toate faptele bune le-am făcut numai cu ajutorul lui
Dumnezeu;
d) Al patrulea atac este cu închipuirea de sine. La mulţi creştini, înainte de moarte, diavolii se arată în chip de îngeri luminaţi şi alte năluciri (2 Cor. 11, 14). În aceste clipe trebuie să ne smerim şi să-i zicem: "Prefă-te ticălosule în întunericul tău. Eu nu sunt vrednic de astfel de arătări".
Dumnezeu, care se află în noi de la Sfântul Botez, este mai putemic decât diavolul.
Diavolul
dispune de arme puternice şi nenumărate şi ne atacă cu mare furie,
pentru a ne birui. Dar nu trebuie să ne speriem de atacurile diavolului
atâta timp cât ne aflăm aproape de Dumnezeu cel Atotputernic.
Mântuitorul nostru Iisus Hristos s-a făcut om "ca să strice lucrările diavolului" (Ioan 3, 8) şi să izbăvească pe cei pe care "frica morţii îi ţineau în robie toată viaţa" (Evr. 2, 14-15).
Când
Domnul nostru Iisus Hristos a coborât la iad, El a desfiinţat împărăţia
iadului şi a eliberat pe cei deţinuţi acolo de diavoli. Sfântul Antonie
cel Mare ne spune: "Se cuvine să nu ne temem de atacurile lui şi de
săgeţile lui arzătoare şi de vicleniile lui lucrate de meştesugita lui
minte. Toate acestea nu sunt nimic înaintea puterii lui Dumnezeu,
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, care numai rostind numele Lui cu
credinţă şi cu evlavie, pune pe fugă toată oştirea diavolilor". Aceasta întrucât Dumnezeu ne-a încredinţat că "mai mare este Cel ce este în voi, decât cel din lume" (1 Ioan 4, 4).
Alături de Dumnezeu cel Atotputemic ne facem şi noi puternici. Şi
astfel şi noi smeriţii şi neputincioşii avem curajul să ne aruncăm în
luptă şi să ne împotrivim vrăjmaşilor diavoli.
La Sfântul Botez am fost întrebaţi: "Te lepezi de satana şi de toate lucrurile lui şi de toţi îngerii lui? De toată slujirea lui?" Iar noi am răspuns: "Mă lepăd!" Iar apoi: "Te uneşti cu Hristos?" Şi noi am răspuns: "Mă unesc!"
Cu cât vom fi mai sfinţi, mai apropiaţi de Dumnezeu, mai uniţi mistic
cu Hristos, cu atât diavolii vor fi mai departe de noi, iar atacurile
lor vor fi mai neputincioase. Iar cu cât vom fi mai uniţi cu lumea şi cu
păcatele, cu atât diavolii vor fi mai apropiaţi de noi şi noi vom fi
slujitorii lor. Sfântul Apostol Ioan ne spune: "Cel ce s-a născut din Dumnezeu se păzeşte pe sine şi cel viclean nu se atinge de El" (1 In. 5,18).
(Extras din cartea: "Războiul creştinilor cu diavolii")
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu