Sf. Maxim Mărturisitorul s-a născut la anul 580 în Constantinopol,
dintr-o familie crestină nobilă în regiunea Golan si a avut parte de o educatie aleasă. Rămas orfan, de la nouă ani creste în diferite mănăstiri din Palestina si din Asia Mică, unde cunoaste în adâncime gândirea origenistă si evagriană.
Pe la anul
610 împăratul Eraclie l-a chemat la curte, încredintându-i slujba de
prim secretar. Dar încă după trei sau patru ani a părăsit postul si a
intrat în Mănăstirea Chrysopolis (azi Scutari) de pe tărmul opus al
Constantinopolei. Mai târziu a călătorit mult. Pe la începutul anului
632 se găsea în Africa, împrietenit cu monahul Sofronie, viitorul
patriah al Ierusalimului. Acesta începuse lupta împotriva noii erezii
monotelite ce-si facea aparitia la orizont.
Patriarhul Sergie din Constantinopol daduse sfatul imparatului Eraclie
sa caute sa castige pe monofizitii de "la granita rasariteana a
imperiului, pentru a se putea sprijini pe ei impotriva amenintarii
persilor. Impacarea trebuia sa se faca pe baza unui compromis care,
lasand pe al doilea plan problema celor doua firi in Hristos, obliga
cele doua partide sa admita o singura lucrare in El. Dintre episcopii
ortodocsi a fost castigat pentru aceasta idee Cyrus din Phasis, care la
630 a fost ridicat pe scaunul de patriarh al Alexandriei. La 633 se
incheie pactul formal in acest sens intre ortodocsi si monofiziti.
Dar
Sofronie sesiza cel dintai pericolul acestui compromis. El se prezenta
patriarhului Cyrus si-l ruga in genunchi sa renunte la publicarea
pactului. Nereusind, se duse la patriarhul Sergie din Constantinopol, de
la care obtinu ca cel putin sa nu se vorbeasca nici de o lucrare nici
de doua in Iisus Hristos. Potrivit acestei invoieli, Sergie publica la
634 o epistola sinodala. Indata dupa aceasta Sofronie ajunse patriarh la
Ierusalim. Sergie se adresa papei Onoriu, cerandu-i sa consimta cu
epistola lui sinodala si cu trecerea sub tacere a chestiunii de este o
lucrare sau doua in Iisus Hristos. Papa se declara de acord cu Sergie,
admitand ca in Iisus Hristos este o singura vointa. (Vezi: Dr. Heinrich
Straubinger, Die Christologie des Maximus Confessor, Bonn, 1906, p, 7).
Indata
isi publica insa si Sofronie epistola sa sinodala (634), in care in
fond face distinctie clara intre cele doua lucrari in Hristos, fara sa
spuna apriat ca sunt doua. In urmatorii patru ani a domnit o relativa
liniste. Framantarile incep cu putere abia la 638, cand imparatul
Eraclie publica asa numita Ecthesis, prin care, poruncind de asemenea
tacere asupra chestiunii de este o lucrare sau doua in Hristos, dispune
ca toti sa marturiseasca o singura vointa in El.
In lupta pe care
aderentii dreptei credinte o pornesc acum impotriva acestui decret
imparatesc se angajeaza cu toata puterea si Maxim. Ba intrucat
patriarhul Sofronie moare tocmai in anul in care apare "Ecthesis", Maxim
devine conducatorul acestei lupte. Intre 642 - 645 el dezvolta in
Africa o activitate intensa pentru intarirea episcopilor de acolo
impotriva ereziei. "El este sufletul miscarii care porneste din Africa
pentru pastrarea curata a credintei" (Straubinger, op. cit., p. 8).
In
iulie 645 poarta in Cartagina o mare disputa cu Pyrrhus, fostul
patriarh monotelist "al Constantinopolei, in prezenta a numerosi
episcopi. In acelasi timp ia parte la mai multe sinoade in Africa,
convocate la indemnul lui pentru osandirea monotelismului. La sfarsitul
anului 646 e in Roma, unde ramane pana la 649, determinand pe papa
Martin sa convoace sinodul din Lateran, prin care de asemenea se
condamna monotelismul.
La 648 imparatul Constantin II ( 641-668)
daduse un nou decret, prin care oprea sub grea pedeapsa de-a se mai
discuta daca in Hristos este una ori doua lucrari si vointe (Typos).
Maxim si papa Martin au fost primele victime ale acestei dispozitii. La
653 Maxim este arestat si adus la Constantinopol, unde, fiind condamnat,
la 655 e exilat la Bizija in Tracia. O noua audiere inca in acelasi an
la Bizija are ca urmare trimiterea lui in Perberis. La 662 fu adus din
nou cu Atanasie apocrisiarul roman si cu un alt Atanasie, ucenic al sau,
la Constantinopol pentru o audiere. Intrucat nu vroiau sa taca asupra
chestiunii de este in Hristos una sau doua lucrari si vointe, li se taie
in fata multimii limba din radacina si mana dreapta, ca sa nu mai poata
comunica adevarul nici cu graiul, nici in scris. Astfel se adeveri din
nou ca fiecare particica din dogmele Bisericii s-a impus prin sangele
celor ce au fost gata sa-si dea viata pentru marturisirea ei, fiind o
chestiune de viata, nu o simpla speculatie teoretica. Cei trei fura
trimisi apoi intr-un al treilea exil in tara Lazilor, pe coasta
rasariteana a Marii Negre, unde Maxim, ramas simplu monah pana la
sfarsitul vietii trecu in acelasi an, in ziua de 13 august, la Domnul in
urma chinurilor suferite, in varsta venerabila de 82 ani.
Mormântul Sf. Maxim - Georgia
O veche traditie georgiana afirma ca mormantul Sfantului Maxim s-a
pastrat pana astazi, sub altarul unei mici biserici cu hramul Sfantului
Maxim Marturisitorul, situata din Tsageri, Georgia. Manastirea Sfantul
Maxim Marturisitorul a fost ridicata pe locul unui vechi locas de cult
inchinat Sfantului Arsenie, in care ar fi fost mutate moastele sfantului
Maxim, dupa moartea sa. In perioada comunista mormantul Sfantului Maxim
a fost abandonat, iar manastirea distrusa aproape in intregime. Cu
toate acestea, amintirea sa a ramas extrem de vie in Georgia.
"Viziunea lumii, pe care ne-a lasat-o Maxim Marturisitorul in scrierile
sale, este mai mult decat intr-o privinta culmea si bilantul cugetarii
grecesti, atat a celei teologice si mistice, cat si a celei filosofice"
(Hans Urs von Balthasar, Kosmische Liturgie, p. 1). Scrisul lui este o
sinteza grandioasa si personala a marilor curente filosofice ale
antichitatii si a principalelor idei patristice.
Origen si
Evagrie, in ceea ce au ireprosabil, se intalnesc cu Dionisie Areopagitul
si cu Grigorie de Nyssa si de Nazianz elementele acceptabile din
platonism cu cele din aristotelism, topite intr-o larga viziune proprie,
dominata de Logosul care a coborat prin intrupare pana in cele mai de
jos si a strabatut prin inaltare, cu omenitatea Lui dincolo de toate,
cuprinzandu-le pe toate; ca pe toti cei ce vreau sa-i mantuiasca,
indumnezeindu-i.
In sinteza Sf. Maxim se da o importanta
nemicsorata omului, lumii si lui Dumnezeu. Propriu zis tema Sf. Maxim
este urcusul (anabasis) omului spre indumnezeire. Dar urcusul acesta nu
se poate face decat prin curatirea de patimi si prin cunoasterea in duh a
ratiunilor lumii, care sunt primele doua trepte ce anticipeaza pe
ultima si a treia: unirea cu Dumnezeu si contemplarea in lumina lui
directa a ratiunilor tuturor lucrurilor.
Omul are atata valoare
la Sf. Maxim incat toate sensurile Scripturii el le raporteaza la viata
launtrica a insului, neabatandu-se nici o clipa de la talcuirea
antropologica sau ascetic-mistica a Scripturii. El revine necontenit la
descrierea facultatilor sufletesti ale omului, a functiunii lor conforme
cu firea sau contrara firii, a ispitelor de la duhurile rele si a
sugestiilor bune de la Dumnezeu si ingeri, care patrund in viata
sufleteasca, a starilor si deprinderilor launtrice de toate nuantele ce
se nasc in urma inrauririlor ce se produc si a functiunii intr-un fel
sau altul a puterilor sufletesti. Raspunsurile catre Thalasie ne dau sub
acest raport un material psihologic considerabil.
Dar viata
aceasta launtrica a omului nu se desfasoara in mod izolat, ci intr-un
contact sau intr-un raport necontenit al omului cu lumea, Dupa cum ia
omul o atitudine sau alta fata de lume, se modifica functiunea
facultatilor lui sufletesti si starile lui launtrice, care la randul lor
se manifesta apoi in atitudinile lui ulterioare.
Omul e dotat cu
perceptie sensibila (simtire) si cu minte, ca cele doua organe de
sesizare a realitatii. Insusi faptul ca e dotat cu acestea arata ca omul
nu e facut ca o fiinta ce poate trai separat de orice alta realitate.
Prin simtire sesizeaza cele vazute, prin minte cele nevazute. Normal
este ca simtirea sa fie numai un prilej prin care ratiunea ca functie
discursiva a mintii sa ia cunostinta de ratiunile divine ce se ascund in
lucruri. Asadar simtirea trebuie sa stea in slujba mintii. Cand nu se
intampla aceasta simtirea lucreaza singura, nepreocupandu-se decat de
aspectul vazut, frumos la vedere si gustos la mancare, al lucrurilor;
sau isi subordoneaza ratiunea, care in loc dea struni simtirea, de-a o
calauzi, ii faureste argumente pretins rationale pentru aceasta
comportare, si nascoceste moduri de satisfacere a dorintelor ei. Lumea
devine astfel pur materiala. Iar facultatile sufletesti s-au abatut de
la firea lor. Astfel simtirea n-a mai ramas perceptie sensibila
obiectiva, ci a devenit "simtire" afectata in mod exagerat de placere si
durere. Puterile sufletesti ale poftei si iutimii, menite sa doreasca
cele spirituale si sa lupte pentru ele, isi pun energia lor la
dispozitia simtirii si astfel omul pofteste cu tarie ceea ce place
simtirii si uraste cu toata puterea ceea ce e dureros pentru simtire,
ratiunea aducand argumente pentru cautarea placerii si fuga de durere si
nascocind modalitati pentru aflarea placerii si evitarea durerii. Dar
efectele acestei orientari sunt multiple: pe de o parte lumea se
ingusteaza pentru om numai la cele vazute si materiale, iar
nemaivazandu-se ratiunile divine din lucruri, nu se mai stravede nici
Dumnezeu; pe de alta parte in om totul reducandu-se la lucrarea simtirii
sau punandu-se in slujba ei, omul se unilateralizeaza, devenind intreg
numai simtire, pofta si manie, sau nu mai patima si irationalitate. Cu
alte cuvinte ansamblul lume-Dumnezeu in continua largire, se reduce
pentru om, legatura acestuia cu el se slabeste si se imputineaza,
imputinandu-se si viata lui launtrica. Cu cat uita mai mult de Dumnezeu,
cu cat neglijeaza mai mult lumea, cu intelesul ei larg, cu atata se
saraceste si se denatureaza si viata omului. Pacatul, departe de-a
insemna o afirmare si o largire a omului si a legaturilor lui cu lumea, e
o diminuare a omului si o ingustare a lumii. Iar mantuirea din pacat
departe de-a insemna o preocupare a omului exclusiv de sine si de
Dumnezeu si eventual o ingustare a omului, e o largire a lui prin
activarea legaturilor cu lumea eliberata si repusa in orizonturile ei
tot mai largite si prin aceasta lume cu Dumnezeu. Omul pacatuieste si se
mantuieste devenind duh, adica privind lumea din adancul unei vieti
strabatute de Duhul dumnezeiesc.
In aceasta legare a fiecarui pas
al destinului omenesc de lume, se manifesta caracterul larg, cosmic al
viziunii Sf. Maxim. Ridicarea omului la Diumiezeu trebuie sa treaca prin
faza unei reveniri a lui la starea de natura. Simtirea trebuie sa
devina pura perceptie sensibila. lar ratiunea trebuie sa-si recastige
fermitatea ei obiectiva. Din tot sistemul Sf. Maxim se desprinde o mare
incredere in fire si in ratiunea fireasca. Totul e facut de Dumnezeu
conform unei ratiuni si toate se inteleg si se savarsesc normal conform
unei rafiuni. Numai patima e irationala. pentru ca n-a facut-o Dumnezeu.
Poruncile divine isi au ratiunile lor. Pacatul provine totdeauna
dintr-o despartire a voii de ratiunea firii, iar virtutea din
restabilirea acordului intre voie si ratiunea firii, "Caci nimic nu este
irational in ratiunea firii" . Dar indata ce voia se hotaraste sa
lucreze conform cu rafiunea firii, nu mai e singura, ci are harul
dumnezeiesc in ajutor. De aceea o stare a naturii pure, separata de
harul dumnezeiesc, nu exista in conceptia ortodoxa. "Iar daca nimic
irational nu se afla in ratiunea firii, pe drept cuvant indata ce voia
se misca confonn ratiunii firii, primeste lucrarea lui Dumnezeu
intr-ajutor)." E si firesc sa fie asa o data ce ratiunile firii sunt de
origine divina si lucrurile sunt purtate in miscarea lor naturala de
energiile proniatoare ale lui Dumnezeu.
Astfel, in conceptia Sf.
Maxim, miscarea naturala care insufleteste intregul univers si fiecare
faptura e un impuls dat firii si sustinut in ea de Dumnezeu in calitate
de cauza si tinta finala a ei. Miscarea nu e un efect al caderii de la
Dumnezeu ca in conceptia lui Origen, ci tine de insasi
firea celor
create, manifestand aspiratia acestora de la existenta simpla la
existenta fericita si la existenta fericita vesnica. Atat de pozitiv
priveste Sf. Maxim dezvoltarea creatiunii in ansamblul ei, incat dupa El
insusi Dumnezeu care nu e pentru si in Sine, nici inceput, nici tinta
finala, nici interval miscator intre acestea doua, ca unul ce nu se
dezvolta spre nimic, fiind nelimitat din veci; se face pentru lume
actiune ce mijloceste intre inceput si tinta finala, sporind si
adaptandu-se potrivit cu diferitele faze pe care le parcurge lumea, in
sanul lumii, dar totusi neidentificate cu natura ei creata, sunt ascunse
ca forte efective energiile divine; trecand prin toate fazele de
dezvoltare ale ei. Aceasta e Providenta divina: "Dumnezeu nu este pentru
Sine, pe cat putem noi cunoaste, nici inceput, nici mijloc, nici
sfarsit... Inceputul existentelor, mijlocul si sfarsitul lor este
Dumnezeu ca cel ce le face pe acestea, nu ca cel ce le sufera. Caci e
inceput ca Facator, mijloc ca Proniator si sfarsit ca Cel ce le
circumscrie" (Cap. gnost. I, 1, 10; P.G. 90, 1084, 1088).
Dumnezeu
le conduce dinlauntru ca putere eficienta si din afara ca tinta
atractiva pe toate in dezvoltarea lor spre indumnezeire si El fiind
Unul, toate sunt legate prin El intreolalta. "Toate exista in impreunare
cu toate, fara confuzie, in temeiul legaturii unice si indisolubile in
care le tine inceputul si Cauza unica si ocrotitoare, caci legatura
aceasta covarseste si acopera toate relatiile particulare vazute in
toate dupa firea fiecarui lucru, nu alterandu-le si desfiintandu-le si
facandu-le sa nu mai fie, ci coplesindu-le si aratandu-le mai presus de
toate,Logosului. Ratiunea discursiva si privirea intuitiva se intalnesc
si se armonizeaza.
Dar pe masura ce omul progreseaza, prin
purificare, in cunoasterea ratiunilor tot mai generale ale lumii, el se
simte intr-o armonie tot mai deplina cu ansamblul Universului. Caci
inainteaza in cunoasterea Ratiunii supreme, din care pornesc toate
ratiunile tuturor si careia ii sunt subordonate toate. In primul rand el
se ridica din dezbinarea fata de oameni, refacand unitatea firii
omenesti, sfasiata prin pacat. Ajunsa la privirea directa a Logosului,
mintea vede toate fapturile in mod unitar si simplu in El.
Deci
pana in Dumnezeu e insotita mintea individuala de ansamblul creatiunii.
Si nici atunci aceasta nu dispare, ci devine si mai luminoaa, asa cum
lucrurile dintr-o camera, cand vine lumina soarelui peste ele, se vad
mai clare decat atunci cand sunt scufundate in intuneric.
Daca
totusi Sf, Maxim afirma, in acord cu intreaga mistica rasariteana, ca
mintea trebuie sa devina "goala" de toate valurile impresiilor si
ideilor din lume, pentru a vedea pe Logosul "gol", neacoperit de
valurile simbolurilor create, aceasta nu inseamna decat ca acestea
trebuie sa se deplaseze din centrul privirii, spre periferie, spre a fi
vazut in centru Logosul si numai pe laturile lui, in lumina raspandita
de El, ratiunile legii si ale firii, reprezentate prin Moise si Ilie. Ca
pregatire pentru scoaterea lui Dumnezeu pe primul plan al vederii e
necesara, pentru o vreme, uitarea intelesurilor lucrurilor. Dar pe urma
ele pot aparea si apar de fapt, fara pericol, scaldate in lumina
curatitoare si unificatoare a Logosului.
Dar ridicarea de pe
treapta a doua, a contemplarii lui Dumnezeu in mod indirect prin
ratiunile lumii, la treapta a treia, a contemplarii directe a lui
Dumnezeu, nu se mai face prin puterile naturale ale mintii si vointei
omenesti, ajutate de har. Aceasta ridicare nu se poate realiza decat
prin energia exclusiva a lui Dumnezeu, dupa oprirea puterilor umane.
Aceasta este indumnezeirea omului, dupa moartea mistica a puterilor lui
naturale. Aceasta este Duminica vietii indumnezeite, dupa Sambata
odihnei de puterile naturale si dupa cele 6 zile de lucrare naturala a
vietii de aici. Prin trecerea noastra in ziua a 7-a a odihnei de
puterile naturale, insusi Dumnezeu se odihneste de activitatea creata pe
care o sustine in noi, de lucrarea proniatoare, ca sustinatoare si
calauzitoare a activitatii naturale a lumii create, iar prin ridicarea
noastra la activitatea necreata, ale carei subiecte devenim, insusi El
revine la activitatea Sa exclusiv necreata dinainte de a fi lumea. Mai
bine zis nu exact la aceea, caci atunci nu existau subiecte create dupa,
natura, la nivelul carora trebuie oricum sa se afla activitatea
dumnezeiasca pe care ele o vor avea atunci, identica calitativ, dar nu
si cantitativ, cu activitatea lui Dumnezeu insusi.
In aceasta
oprire a activitatii noastre create si primire a activitatii necreate
divine, noi suntem insotiti nu numai de Logosul providential, care dupa
ce a creat lumea si a dezvoltat-o pana la limita puterilor ei, acum se
odihneste ca sa revina la exlusiva activitate necreata, ci si de Logosul
intrupat, care moare cu noi, ramanand asa in ziua Sambetei, si invie cu
noi in Duminica fara de sfarsit. Propriu zis, daca Logosul nu s-ar fi
intrupat sa moara si sa invie impreuna cu noi ca om, n-am fi putut
ajunge nici la Sabatul creatiunii si la ziua a 8-a a indumnezeirii,
fiind opriti de pacat. Iar Dumnezeu n-ar fi putut avea satisfactia de-a
trece la aceasta odihna, dupa incheierea in mod fericit a lucrarii Sale
in legatura cu creatiunea. Logosul isi desavarseste opera in legatura cu
lumea ca Hristos. Prin Hristos ne implinim destinul nostru, ne
indumnezeim.
Mistica Sf. Maxim este o mistica hristologica, fara
sa inceteze de a fi un sistem atotcuprinzator, in care lumea intra si se
valorifica pentru veci in toata amploarea ei.
http://www.crestinortodox.ro
http://www.crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu