Omul
a purtat în decursul vremurilor o luptă tragică pentru câstigarea unui
prisos de bine. In epoca modernă acest bine a fost văzut sub forma
progresului şi a civilizatiei. Singur, sau în mijlocul societătii, omul s'a străduit în acest sens.
Socotit
în roadele sale, astăzi după trecere de vreme, progresul continuu s'a
dovedit înşelător. Omul modern a avut o sete de mai bine, dar nu s'a
aplecat îndeajuns asupra naturii acestui bine. Punctul luminos,
unificator, a lipsit. Lumea nouă s'a încrezut prea mult in civilizatie
şi progres, dar nimeni nu sta să gândească ce anume sunt acestea pentru
fiinta spirituală a omului. Şi atunci drumurile s'au deosebit, după cum
deosebite erau idealurile.
Civilizatia
acestei ultime epoci istorice a făcut din om "o fiintă complexă". Găsim
in această tendintă şi stare a sufletului contemporan o caracteristică a
vietii moderne, dornică de progres.
Ce
înseamnă oare această complexitate a omului de azi, produs ultim al
unor credinte vechi ? O continuă creştere a nevoilor materiale, o
desvoltare a lor fără limită. Judecată interior, ea mai înseamnă
rafinament şi ornamentatie. Aceste însuşiri alcătuesc tot atâtea semne
de distinctie.
Să
lămurim lucrurile mai departe. Complexitatea omului de azi nu înseamnă
ceea ce am putea crede că înseamnă, adică : distinctie în înteles de
superioritate, complexitate în înteles de adâncime şi frumusete
interioară. Complexitatea aceasta care era şi o sete de a se îmbogăti, a
pus omul sub povara unor elemente secundare, din afara fiintei noastre
morale, din afara nevoilor acestei fiinte, l-au încărcat şi l-au
prefăcut până la năruire.
Educatia
a fost făcută în raport cu unele valori la modă, de natură mai mult
socială şi materiala. Omul a avut o sete de a progresa, de a creşte
chiar interior ; omul a încercat să depăşească starea în care se afla
dar nu in raport cu anumite valori spirituale permanente ci in raport cu
oamenii. Etica modernă a avut la temelie nu atât o dorintă sinceră de
proprie depăşire ci mai mult o dorintă de întrecere între oameni.
Cu
cât omul şi-a creat mai multe nevoi, semn al unei înalte trepte de
civilizatie, cu atât el a devenit mai putin stăpân pe sine, cu atât a
fost mai putin liber. Sufletul său aparent înăltat, devenise lipsit de
putere, se subtiase şi se complicase. Cuprinzând ceea ce nu-i era
firesc, renuntând la ceea ce îi era esential, pentru podoabă, şi-a
pierdut adevărata frumusete şi tărie. Vieata interioară a omului a avut
toate aparentele unei creşteri adevărate ; in realitate s'a petrecut o
sărăcire şi anume din cauză că această creştere nu era organică ci era o
adunare, o adăugire. Nevoia de a corespunde vremurilor, ambitiile şi
gusturile nenumărate, tot rafinamentul intelectual şi estetic, l-au
sedus şi l-au îndemnat către o lume a decorativului şi inutilului.
A
fi o fiintă complexă nu este în sine o stare rea ; dimpotrivă. Trebue
însă să fie rodul unei serioase şi fireşti creşteri interioare, creşteri
a elementelor esentiale, a stâlpilor vietii noastre morale. Trebue să
fie o îmbogătire a ceea ce ne apartine esential. Altfel ajungem la tipul
omului modem, prezent încă între noi şi specific tuturor epocilor
decadente, omul descentrat în care vieata este nefirească şi vointa
lipsită de îndrumare. Povara trufiei, povara propriilor creatii ale
omului, povara combinatiilor şi constructiilor aşa zisului progres
cultural şi civilizator, apasă încă sufletul celor mai multi dintre noi.
Omul
acesta a confundat Compexitatea cu complicatia. Iată numele adevărat al
stării sale interioare. De aceea este atât de nenorocit, de aceea este
atât de greu de, înteles şi de satisfăcut. Omul despre care vorbim este
mereu nemultumit, mereu ridicat împotriva vietii şi a conditiilor date.
Omul complicat este o fiintă dificilă şi nenorocită.
In
setea sa de progres şi de civilizatie materială omul s'a descentrat,
adică a confundat esentialul cu secundarul, dând o atentie deosebită
celor ce nu-l alcătuiau în fond. Omul cetătii de azi este un om făcut,
este o fiintă artificială. S'a construit înfruntând legile fiintei sale
morale. Tot ceea ce a fost adăugat nefiresc şi a împodobit sufletul său
mândru, nu a făcut decât să-l scoată din făgaşul destinului său propriu,
de om.
Pentru
ca o înnoire să fie posibilă, omul trebue să renunte la aceste podoabe
ale modernismului, pentru a se reîntoarce către elementele originare ale
făpturii sale.
Nu
poate fi vorba de o renuntare la progres şi nici de o întoarcere la
"starea naturalã" a unui filosof francez, ci de mergerea înainte dela
început pe calea deschisă nouă, în desvoltarea omeniei şi a tuturor
virtutiilor ce-o alcătuesc. Ce înseamnă pentru noi întoarcere ? Inseamnă
renuntare la inutil, la rugina sufletului. Ce înseamnă desvoltare ? Ce
înseamnă progres ? Inseamnă creştere din sâmburele fiintei, înseamnă, în
limita superioară,
înflorire.
Aceasta inseamnă a fi cult, a fi om superior, a fi distins şi complex:
înflorire. Să ajungi să-ti exprimi esenta. Nu întoarcere deci, nu
oprire, ci creştere deplină şi firească.
Aci
se aşează simplitatea. Simplitatea este starea morală a omului care se
mişcă esential si sincer. Simplitatea în etică, întocmai ca si în
estetică, înseamnă linie mare. Liniile mari dau sensul făpturii, liniile
mari constituesc.
Simplitatea
ca stare morală este o stare originară, legată de începutul fiintei. De
aceea Evanghelia, cartea simplitătii şi a permanentei vorbeşte de
simplitate în legătură cu copilul şi profetul. Fiind originară,
simplitatea este o stare a firii, o stare a celor care păstrează legătura cu Dumnezeu.
Nefiind
legată de poverile podoabelor inutile, simplitatea dă omului un
echilibru interior, o tărie şi o mare stăpânire de sine. Omul simplu
rămâne cu sine, curat şi întreg, liber de elementele inutile, adăugate,
exterioare. Omul simplu trăieşte vieata din plin şi firesc; o trăieşte
astfel pentrucă este în ea.
Simplitatea
dă o sigurantă şi o certitudine interioară adevărată, dă putere de
depăşire a contingentelor şi viciilor apăsătoare. Pe calea simplitătii
omul se împlineşte pentrucă trăieşte firesc şi esential.
Simplitatea
este starea morală prin care o seamă de taine ni se deschid. Firescul
şi armonia ei o fac să rodească şi pe o altă dimensiune
a vietii, aceea a , orizontului deschis. Sensul vietii este prins mai
uşor şi mai adevărat de omul simplu decât de omul complicat, pentrucă
cel dintâi păstrează legătura, directă cu viata, are totodată simtul
realitătii aparente şi tainice. A fi simplu înseamnă a fi in vieată, a
fi în vieată înseamnă a-i trăi şi cunoaşte sensurile. Sensul vietii nupoate fi prins stând în afara ei, călcând un drum artificial. Omul simplu trăieşte cu ochii în distantele mari ale lumii.
Din
aceste elemente şi înfătişări ale simplitătii întelegem cum acela care
trăieşte cu adevărat în simplitate ajunge să trăiască şi în lumină, în
frumusete. Fiinta sa interioară, aparent mică, are dimensiuni foarte
mari, neîntelese de acei care judecă după criteriile civilizatiei
burgheze. Omul simplu ajunge să cunoască adâncurlle şi să cuprindă
lumea, să se înrădăcineze în loc rodnic. Liber de orice povară morală
sau materială el merge pe căile fireşti ale omeniei ; cugetul şi fapta
sa nu sunt legate de lucruri slabe, ci de tării ascunse.
Bucuria trăirii în simplitate poate fi înteleasă din libertatea şi rodnicia pe care o câştigă omul.
Omul simplu este o făptură vie; este o făptură originară de mare plinătate şi echilibru interior.
De
ce se urăsc oamenii ? E atât necunoscut şi atâta suferintă legată de
soarta noastră încât legea de toate zilele ar trebui să fie numai
dragostea şi mângâierea.
De
ce se chinuesc oamenii unii pe altii ? N'au loc sub soare ? Nu le
ajunge pânza cerului ? Sunt atât de grele păcatele ce ne apasă încât ar
trebui să lucrăm până la cea din urmă fărâmă de putere pentru a înlătura
urâtul ce ne desparte unii de altii.
E
multă frumusete în lume dar oamenii orbi nu o văd. Inclinarea spre a
face răul e atât de puternică încât pentru a o învinge a fost nevoie de
marea dragoste şi jertfă a Dumnezeului întrupat.
Sunt
oameni sinceri şi sunt oameni vicleni. E sfâşietor de trist să vezi cum
între oameni ca şi între popoare calea înşelăciunii dă pas înainte
celor ce o folosesc.
Vieata
ne dă foarte des acest spectacol: omul bun, omul curat este vânatul
celui viclean; acesta din urmă nu poate trăi fără pradă. Morala publică
aduce laude şi răsplăteşte fapta acestuia, faptă care nu are nici o
deosebire fată de aceea a unui lup fugărind o căprioară pe întinderite
albe ale zăpezii.
De
ce stau oamenii la pândă şi se vânează unii pe altii ? De ce cred ei că
au loc în lume numai atunci când dispare altul ? Locul tău, locul
darurilor proprii nu ti-l poate lua nimeni ; îl ai odată cu vieata.
OMUL "CIVILIZAT"
Omul
"civilizat" este în genere înclinat să traiască mai mult prezentul ;
prezentul care, fără un sens şi o luptă a noastră, nu reprezintă nimic
şi care fuge; să-l trăiască prin toate simturile trupului atât de
rafinat de civilizatia aceasta de care sunt atât de mândri.
A
mânca bine, a îndrăgi femei frumoase, a fura şi exploata pe cei slabi, a
dormi lenea unui trup obosit de senzatii tari, a te închina icoanelor
rotunde ale banului devenit în acest fel adevăratul Dumnezeu făcător de
minuni, iată expresia unei vieti pentru care a trudit o lume întreagă de
milenii.
Ce
va fi mâine nu-l interesează pe acest, om ; poate să se frângă şi osia
cerului ! Ce va fi mâine „vom trăi şi vom vedea". Totul trebue consumat
acum pe calea simturilor însetate de puternice sguduiri, trebue îndrumat
către totala satisfactie a pământului uscat şi nerodit din noi.
Gândurile
mari, credintele, dorul unei vieti mai pure şi mai frumoase sunt ale
poetilor, ale visătorilor ; omul "civilizat" n'are ce face cu ele, nu le
caută şi nici nu le cultivă pentrucă "nu umblă după himere". Acest om
îndobitocit de binele material, acest om al prezentului stors de
sensuri, acest om îşi duce vieata numai cu perdelele trase, închis,
apăsat, căzut în propria sa întunecime.
Drama
începe acolo unde prezenta sa este activă. El retează elanuri,
compromite credinte, îngenunche frumusetea şi omoară omenia. El nu poate
suferi altceva dincolo de fiinta sa înrădăcinată atât de puternic într
un pământ care şi el refuză să-l primească.
Omule mic, omule putred, omule dizolvant, de ce eşti uneori atât de puternic ?!
LIBERTĂTI ŞI LIBERTATE
De
veacuri omul suferă şi luptă pentru libertate. Libertatea de cuget, de
faptă, libertatea pentru darurile frumusetii şi ale credintei.
O
zădărnicie cât muntele vietii. Omul trăieşte mereu, trăieşte
desgustător de plin toate libertătile făpturii sale căzute ; trăieşte
libertatea desfrâului, a minciunii, a lenei şi a furtului ; libertatea
tuturor păcatelor, libertatea care distruge, care schimbă vieata într'o
mlaştină unde cresc numai plante otrăvitoare.
Aceasta
pentrucă omul nu a înteles şi nici nu a făcut nimic pentru câştigarea
adevăratei libertăti care este o conditie absolută a omeniei.
Libertatea nu poate fi găsită decât în inima ta. Nu căta în jurul tău ceea ce ai în tine. Sfarmă piatra ce acoperă aurul.
Libertatea
este un dar al lui Dumnezeu. Libertatea nu poate fi decât interioară,
nu poate fi decât creatie ; libertatea este putere deschisă pajiştilor
înflorite ale lui Dumnezeu. Când omul apare, omul de conştiintă şi
misiune, apare si libertatea. In acest caz libertatea nu este ceva
formal şi relativ, ci este ceva esential şi absolut. Imprejurul omului
adevărat, în fapta şi în cugetul său, în simtămintele care îl străbat,
libertatea este o cale a, vietii şi a desăvârşirii, este o conditie a
spiritualitătii şi un semn al omului în rosturile sale mari.
RÂSUL DURERII
Sunt
oameni care râd în fata suferintei, suferinta lor sau a altora. Râsul
în fata suferintei exprimă două naturi desi are o singură. înfătişare.
Intre acei ce râd în fata încercărilor grele sunt deosebiri esentiale.
Unii
oameni râd în fata suferintelor dintr'o nesimtire, dintr'o infirmitate
lăuntrică. Ei nu pot să înteleagă suferinta ; nici n'o acceptă nici n'o
înlătură. Aceşti oameni râd pentrucă nu văd, pentrucă sunt lipsiti de
omenie.
Altii
râd cã n'au ce se face, râd că altfel iar doborî durerea, râd să
înşele, să mângăe propriul lor suflet sau pe al altora. In cazul acesta,
râsul este o terapeutică morală cu mari roade.
Cine
râde de suferinta lui şi a altuia, fără ca acest râs să aibă o temelie
de adâncă umanitate, adică să fie îndemn, depăşire, leac împotriva
răului prezent, este un cinic. Cinismul este unul din cele mai triste
peisagii ale, sufletului omenesc.
DE LA HUMOR LA BATJOCURĂ
Sunt
oameni care din orice situatie ştiu să scoată la lumină partea comică.
Râsul în sine sau judecat din punct de vedere moral nu este de
condamnat. E un lucru firesc al naturii npastre; are o înrâurire
positivă asupra vietii lăuntrice.
Trebue
făcută însă o deosebire care îndeobşte nu este luată în seamă. Sunt
oameni cari caută să picure cu acidul trufiei lor suferinta şi
îngenuncherile în fata destinului ale altora. Aci râsul nu mai are un
sens creator. Oamenii se socotesc în genere prea deştepti şi îşi hrănesc
trufia din sufletul celor mai adânc încercati. Râsul în acest fel
trebue condamnat pentrucă are un sens negativ. Este ceea ce numim
batjocură. Şi nimeni nu are dreptul de a se chema om dacă se simte bine
când râde pe seama celor mai adânci şi umane dintre stările interioare
ale fratelui său.
Există
totuşi un altfel de râs creator. E vorba de humor. Oamenii cari sunt
dăruiti cu acest simt al humorului sunt dintre cei mai buni. Râsul lor
este positiv, este luminat. Râsul lor este o bucată din dorul nostru de
vieatã.
Humorul
este blând ; batjocura este crudă. Humorul este uman ; râsul
batjocoritor este inuman. Inteligenta este prezentă în humor ca şi în
batjocură, dar această aleasă însuşire a omului este aci curată, nu este
pervertită, drăcească cum e în al doilea caz.
Ernest BERNEA
(din volumul "Indemn la simplitate - Mãrturisiri ptr. un om nou"
Ed. Cugetarea-Georgescu Delafras, Bucuresti, 1939)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu