“In confuzia generală a lumii de azi, când valorile sunt răsturnate sau se pierd în fel şi fel de sincretisme filosofic-spiritiste, unele apariţii editoriale pot trece aproape neobservate de lumea oficială a culturii şi spiritualităţii româneşti.
Fără să aibă binecuvântarea Bisericii „Dumnezeului celui viu, stâlp şi temelie a adevărului” (I Timotei 3, 15) şi deci acreditarea cea mai autorizată în faţa publicului cititor, cartea Icoane făcătoare de minuni şi vindecători din România, apărută la Total Press în 1997 este o veritabilă capcană pentru creştinul ortodox care mai caută uneori „semne şi minuni” pentru întărirea sa în credinţă.
Iniţial, la vederea copertei, am crezut că respectiva carte este o
colecţie nevinovată de mărturii referitoare la intervenţiile minunate
ale lui Dumnezeu. Insă, deschizând-o, am avut o mare surpriză; nu era
nici pe departe ceea ce părea la prima vedere.
Exemplificare
Precum ştim, diavolul, în setea lui neostoită de a amăgi toţi oamenii, îşi întinde mereu răutăţile sub masca binelui,
încercând prin această stratagemă să-i abată de la calea Adevărului şi a
Vieţii pe căile multe ale minciunii şi ale pierzării. Exact aşa se
petrec lucrurile şi cu lucrarea amintită. Cu o copertă
atrăgătoare, în care 16 frumoase iconiţe ortodoxe fură (precum Evei în
rai) ochiul omului neatent la ceea ce e dincolo de aparenţe, cartea pare
unicul ghid (de până atunci) al bisericilor şi mănăstirilor „mai
făcătoare de minuni” din ţară. In realitate însă, ea cuprinde „Ghidul moaştelor, icoanelor, vindecătorilor şi ocultiştilor din România“ (vezi p. 1). Ne-am întrebat, fireşte, ca orice creştin ortodox:
„ce însoţire are dreptatea cu fărădelegea? Sau ce
împărtăşire are lumina cu întunericul? Şi ce învoire este între Hristos
şi Veliar sau ce parte are un credincios cu un necredincios? Sau ce
înţelegere este între templul lui Dumnezeu şi idoli?” (II Corinteni 6, 14-16).
Deşi nu este prima publicaţie în care diavolul încearcă răstălmăcirea
unor învăţături şi practici dumnezeieşti din Biserică, ne miră totuşi
insolenţa cu care autorii (care în prefaţă vorbesc la plural, iar în
final, semnează sub un singur nume – lucru prin care îşi arată
iresponsabilitatea autorială) se erijează în autorităţi
spirituale care validează şi promovează minuni şi „făcători de minuni”,
autorităţi considerate de ei mai presus de Biserica însăşi, întrucât sunt incluşi printre „vindecători”, alături de alţi „paranormali”
(insuflaţi nu de Duhul lui Dumnezeu) şi câţiva Părinţi duhovniceşti ai
Ortodoxiei româneşti contemporane, ne simţim obligaţi să combatem aceste
grave ofense aduse Bisericii şi credinţei noastre ortodoxe. Pornind de
la câteva exemple flagrante de viclenie folosită de autori în carte, vom
aborda mai pe larg tema vindecărilor şi vindecătorilor zilelor noastre,
potrivit învăţăturii ortodoxe.
1. De la bun început semnalăm prezenţa unei intenţii necurate încă din titlul lucrării (Icoane făcătoare de minuni şi vindecători din România): punerea laolaltă a minunilor săvârşite în Biserică şi a celor săvârşite în afara Bisericii. Adică, se sugerează ideea că minunile ar avea aceeaşi provenienţă: „Miracolele le face Cerul” (vezi la p. 6), certificând valabilitatea minunilor mincinoase prin amestecarea lor cu cele dumnezeieşti. Bineînţeles, nu
toate minunile petrecute în Biserică şi date ca exemplu de autori în
carte sunt propriu-zis minuni. Unele sunt fenomene fireşti petrecute cu
oameni care au avut impresia unei intervenţii supranaturale speciale în
viaţa lor. Altele sunt de-a dreptul intervenţii diavoleşti (când cei
care le săvârşesc sau le primesc folosesc nişte practici neortodoxe).
In concluzie, miracolele nu le face acelaşi autor, nu sunt manifestări ale aceluiaşi duh.
Lucrul este limpede sesizabil, căci minunile pe care le face Duhul
Sfânt în Biserică nu sunt produsul automat al vreunei vrednicii şi
metode omeneşti, ci sunt intervenţii în dar ale lui Dumnezeu; ele
solicită din partea omului (şi îl conduc pe acesta la) dreaptă credinţă,
smerenie şi iubire creştină. Pe când falsele minuni sunt expresii ale ereziei, mândriei şi egoismului pe care le şi întreţin. Intenţia
necurată a autorilor pune în comun sfintele moaşte, icoanele şi
rânduielile bisericeşti, pe de o parte, şi vindecătorii, ocultiştii şi
metodele lor spiritiste, pe de altă parte, efectuarea de minuni
sensibile la nivel fizic, ca şi cum s-ar zice că minunile vin de la
acelaşi Dumnezeu.
2. Apoi, în prefaţa Oamenii şi energiile subtile, „redacţia”, sub aceeaşi inspiraţie ocultă, elogiază apariţia şi la noi în ţară a „terapiilor complementare”, apariţie care reprezintă „o probă că omenirea a intrat într-o nouă eră” (New Age, nu?) (p. 5).
Bolile pe care le au oamenii în
acest timp modern nu ar mai fi cauzate de păcatele lor şi ale
înaintaşilor (cum învaţă Biserica), şi vedem cu ochiul liber că păcatul
s-a înmulţit peste măsură, ci ar fi doar nişte dezechilibre ale „energiilor care ne alcătuiesc, [iar] reechilibrarea energiilor o pot face cei înzestraţi cu har vindecător”. „Miracolele le face Cerul”. (p. 6). Sfintele moaşte, icoanele şi vindecătorii paranormali n-ar mai fi atunci decât „canale prin care comunicăm cu Cerul, canale prin care ne adaptăm legilor Universului“. (p. 6) Valoarea infinită şi libertatea persoanei umane sunt strivite aşadar (în concepţia confuz-panteistă a autorilor cărţii) de legile şi energiile impersonale ale universului idolatrizat.
3. Autorii recunosc că, deşi unii paranormali afirmă că „nu-şi transformă în afacere harul dăruit de Divinitate” (p. 114) tratând gratis pacienţii, alţii tratând „indiferent de plată” (p. 144), iar alţii afirmând că „pentru şomeri, handicapaţi, pensionari, studenţi şi elevi practică o reducere de 20% din costul tratamentelor” (p. 142), există totuşi şi vindecători „neaveniţi şi impostori”, „avizi de bani (şi) avizi să-i stăpânească pe alţii”, cărora însă „Cerul le ia până la urmă harul”. (p. 5) Din cauză că aceştia nu pot fi reperaţi uşor (de ei), autorii avertizează cititorii că „nu
ne asumăm răspunderea în ceea ce priveşte reuşita tratamentului (şi) ne
declinăm orice responsabilitate faţă de preţurile practicate” (p. 6) de cei popularizaţi în carte. Cu alte cuvinte,
autorii îi popularizează pe aceşti vindecători (făcându-i credibili în
faţa lumii), dar se disculpă din start de o eventuală acuză că ar fi în
complicitate cu ei şi că ar induce lumea în eroare prin propaganda lor.
Totuşi sunt mii de oameni care mărturisesc faptul că unii dintre aceşti
vindecători i-au înşelat, şi nu doar în privinţa încrederii, ci chiar
şi pretinzându-le o mulţime de bani. Falşii
vindecători spun că tratamentul lor nu poate avea efect decât după cel
puţin 10 şedinţe efectuate la ei. Vă daţi seama ce înseamnă, de exemplu,
10 x 200.000 de lei (minimum)! Şi asta de la un singur client…
4.
Sunt enumerate câteva din cele mai cunoscute biserici şi mănăstiri
ortodoxe, în care s-ar face minuni mai multe decât în celelalte, într-un
mod care nu face deloc cinste Bisericii înseşi. Perspectiva
din care sunt privite Sfintele moaşte, icoanele şi rânduielile
Bisericii este una strict antropocentrică şi juridică, ca şi cum
Dumnezeu nu ar mai avea loc în ele, ca şi cum Dumnezeu nu ar
lucra totdeauna şi pretutindeni cu aceeaşi putere, în deplină libertate,
ci ar fi constrâns să răspundă automat cu minuni când omul respectă un
anumit ritual ocult şi fixist (neortodox, prin definiţie). Astfel, în prezentarea unor biserici sunt afirmate unele inovaţii liturgice (străine de Ortodoxie şi care îşi au mai degrabă originea în magie şi vrăjitorie) precum: „slujbe
de dezlegare a cununiilor, exorcizări speciale, ritualuri pentru
întoarcerea lucrurilor furate, deschiderea Sfintei Evanghelii, folosirea
de talismane de binefacere” s.a.
5. Unora dintre preoţii Bisericii, prin linguşire, li se acordă faima de „om cu mare har, sfătuitor excepţional, specialist în demonologie, duhovnic vestit, cu darul clarviziunii …”. Aşadar, este pus în centru nu Dumnezeu Care lucrează prin slujitorii Săi, ci omul. Nici un slujitor al lui Dumnezeu nu se bucură când i se face reclamă mincinoasă, şi încă de oameni îndoielnici şi rău-credincioşi. Cum au îndrăznit să-i bage pe Părinţii Bisericii „în aceeaşi oală” cu proorocii lui Antihrist? Pe
cine au întrebat înainte de a-i trece într-o listă cu toţi înşelaţii
veacului pe Părintele [...] Sofian, Arsenie şi Cleopa? Doar este
binecunoscută poziţia lor fermă pe temelia şi în hotarele Ortodoxiei,
fără nici o toleranţă în materie de dogmă şi de practică religioasă. La
unison, Părinţii Bisericii au respins orice analogie, orice amestec şi
orice adăugare de păgânism (magie populară, vrăjitorie, parapsihologie,
bioenergie) la învăţătura şi cultul Ortodoxiei. Este totuşi regretabil faptul că unii
preoţi, din neatenţie sau din ignoranţă, mai amestecă Evanghelia cu
ocultismul, tolerând în biserică pe unii care fac radiestezie, yoga şi
alte practici demonice sau participând la acţiuni „de binefacere”
alături de ei, fără a-i convinge să se lepede de rătăcirile lor.
6. La capitolul Societăţi, fundaţii şi organizaţii care au ca obiect de studiu şi ca activitate parapsihologia, autorii aduc o altă ofensă Bisericii.
Pe lângă grupuri bine definite pe linia ocultismului şi a filosofiilor
sincretiste, este prezentată, fără a avea nici o legătură cu
parapsihologia, cu sugestia, cu tehnica radiantă, cu bioenergia şi cu
psihotronica (ce denumiri pompoase!), „Asociaţia medicilor şi farmaciştilor creştini ortodocşi Sfântul Pantelimon”, asociaţie care funcţionează pe lângă Mitropolia Iaşi. Apoi, în legătură cu Fundaţia „Casa Speranţei”, care se ocupă de recuperarea copiilor cu handicap neuropsihomotor, stă scris că „la realizarea acestor tratamente participă voluntar medici, bioenergoterapeuţi, preoţi” (p. 170).
Iată o altă dovadă de viclenie drăcească ce atacă cinstea şi sfinţenia
Ortodoxiei. Este ca şi cum ai zice că ceea ce nu poate face Biserica şi
medicina face parapsihologia. Ba, sunt promovate printre metodele de medicină complementară şi „urinoterapia, cristaloterapia” (p. 168), lucruri clar degradante şi de neacceptat pentru orice om raţional.
7. In capitolele Vindecători şi Ocultişti sunt efectiv ridicaţi în slăvi impostorii şi practicile lor spiritiste. Astfel,
enumerăm şi noi câteva din denumirile metodelor oculte folosite de
aceştia, în speranţa că cine le va reţine (cât de cât) va şti în viitor
să se ferească şi să-i ferească şi pe alţii de asemenea forme moderne de
înşelare satanică: divinaţia, meditaţia creştină mulţi şi extradimensională, teozofia[1],
antropozofia, magia (albă sau neagră), vrăjitoria, bioenergia,
radiestezia, parapsihologia, astrologia (horoscopul), yoga, ocultismul,
spiritismul, ghicitul (în: palmă, cafea, bobi, cărţi, rhune, stele, în
orice!), geomanţia, necromanţia, hipnoza, autoscopia, visele şi
vedeniile în transă, clarviziunea, vederea viitorului (în sănătate, în
familie, în afaceri chiar), telepatia, telechinezia, dezlegarea de
cvanto-programe[2]
(deochi, vrăji, blesteme etc), comunicarea codificată cu „fiinţe de
aer” (sau cu fiinţe din Shambala sau din alte lumi „astrale”), dialogul
cu OZN-uri, tratamentul de la distanţă (pe baza fotografiei, a vreunui
obiect sau a glasului prin telefon) şi altele (din nefericire încă multe)[3].
8. In capitolul Cum puteţi recunoaşte răul şi cum puteţi lupta împotriva lui, din nou autorii fac elogiul demonismului. Astfel, răul
din viaţa unui om este pus aproape total pe seama farmecelor şi nu a
păcatelor proprii pentru care Dumnezeu îl mustră ca să revină prin
pocăinţă pe calea dreptăţii. De aceea, soluţia, propusă este „stabilirea diagnosticului şi acest lucru îl poate face cel mai bine un ocultist. O
dată ce v-aţi lămurit care este natura răului care vă atacă, nu mai
aveţi de făcut decât să mergeţi la tămăduitorul cel mai potrivit” (p. 175). Adică
Biserica nu ar avea nici un rol în eliberarea omului din robia
răutăţii! Vina şi responsabilitatea răului n-o mai are omul, care prin
păcate s-a despărţit de Dumnezeu, de a Sa voie şi sfinţire, ci altceva
din afara lui, „atacul psihic, acţiunea spiritelor malefice, legile karmice, [ba chiar] tranzitele planetelor” (p.
177). Soluţia aceasta se vede limpede că nu este deloc creştină,
întrucât nu face apel la învăţătura şi practica Bisericii – Trupul lui
Hristos. Sunt promovate reîncarnarea şi fatalismul predestinaţionist al astrologiei, concepţii clar anticreştine.
Oricum, în final, autorii recunosc că pentru unele probleme mai grele
(exorcisme, blesteme de neam şi false legături de rudenie – acestea
ce-or mai fi?) „cele mai eficiente metode sunt slujbele la biserică, dezlegările etc.” (p. 186)[4].
9. Mulţi ocultişti îşi oferă serviciile zilnic, însă printre ei mai este câte unul „foarte credincios, [care] nu ghiceşte niciodată în zilele de post şi de sărbători religioase“
(p. 149). Se vede clar deci cu ce viclenie îşi afişează „credinţa”, ca
să-i păcălească pe cei neinstruiţi, inoculându-le diabolica idee că
ghicitul ar fi de la Dumnezeu. Gama
de servicii oferite de aceşti „salvatori” este foarte extinsă: de la
izgonirea durerilor şi a bolilor până la prezicerea viitorului, de la
găsitul obiectelor furate sau pierdute până la ascensiune profesională
şi prosperitate financiară. Cu asemenea oferte de succes
diavolul încearcă sa-i atragă pe oameni în apostazie, în neascultare
faţă de Dumnezeu Cel Viu şi de Biserica Lui Dreptmăritoare. Noi însă să
nu uităm că diavolul L-a ispitit pe însuşi Mântuitorul Hristos,
zicându-i „acestea toate (împărăţiile lumii şi slava lor) Ţi
le voi da Ţie, dacă vei cădea înaintea mea şi Te vei închina mie.
Atunci Iisus i-a zis: Piei, satano, căci scris este: «Domnului
Dumnezeului tău să te închini şi Lui singur să-I slujeşti»“. (Matei 4, 9-10)
„Pentru
că ce-i va folosi omului, dacă va câştiga lumea întreagă, iar sufletul
său îl va pierde? Sau ce va da omul în schimb pentru sufletul său?”
(Matei 16, 26). Cu aceleaşi ispite, aşadar, diavolul vrea să fure ochii
şi minţile oamenilor azi, prin tot felul de vicleşuguri satanice,
deviindu-le atenţia de la comoara infinită a sufletului nemuritor
(mântuirea veşnică în împărăţia lui Dumnezeu) spre trup şi spre lumea
trecătoare, pământească.
Învătătura ortodoxă despre sănătate si boală
Omul nu este nici doar trup, nici doar
suflet şi nici doar juxtapunerea lor, ci este o fiinţă unitară
psihosomatică, o fiinţă personală, frumoasă, zidită de Dumnezeu „după chipul Său” (Facere 1, 27) cel veşnic viu, personal şi iubitor.
„Sufletul nu este nici o clipă fără trup şi nici trupul fără suflet. Ele nu sunt contrare prin fiinţă, ci întregitoare, deşi îşi pot deveni şi contrare. In suflet sunt puterile formatoare ale trupului din materie şi lucrătoare prin el. Sufletul nu începe să existe decât împreună cu trupul. Prin puterile acestea, sufletul înalţă materia, o ridică la treapta de mijloc al vieţii spirituale. Sufletul începe să prefacă materia în trup chiar de la conceperea omului“. [5]
Din acest moment, omul primeşte de la
Dumnezeu pecetea unei valori eterne, unice; fiecare persoană, fiind
deschisă comuniunii eterne cu Dumnezeu şi cu celelalte persoane,
manifestă într-un fel propriu bogăţia spirituală, infinită a lui
Dumnezeu. Dar, nu numai sufletul e unic personalizat, ci şi trupul, pe
care sufletul îl organizează şi-l conduce de la început.
Datorită acestei „negrăite legături dintre suflet şi trup”, stările sufleteşti se manifestă în trup şi invers. Dumnezeu doreşte cu mare dor ca omul să fie şi „după asemănarea Sa”
(Facere 1, 26), adică să trăiască viaţa lui Dumnezeu, viaţa veşnică şi
fericită a comuniunii dumnezeieşti. Iar această desăvârşire omul n-o
poate trăi departe de Dumnezeu, în afara Dumnezeului Celui Viu şi
iubitor de oameni. Omul nu-şi este sieşi izvor al vieţii, ci a primit
viaţa ca dar infinit de la Dumnezeu Cel Viu şi de viaţă dătător, de
aceea starea vieţii lui (de plinătate sau de împuţinare) este dată de
relaţia cu Dumnezeu. Cu cât omul se uneşte mai mult prin iubire
(ca sinteză a tuturor virtuţilor) cu Ziditorul Său, cu atât unitatea
fiinţei sale se întăreşte prin prezenţa harului divin, cu atât trăieşte
mai intens viaţa dumnezeiască, cu atât devine mai mult „părtaş dumnezeieştii firi” (II Petru 1, 4). Aşadar, şi trupul, devenind „templu al Duhului Sfânt” (I Corinteni 6, 19), se înduhovniceşte, se umple de har, ridicându-se peste limitările firii create.
Sănătatea reprezintă astfel,
starea naturală de viaţă spirituală şi organică, în care toate puterile
sufleteşti şi trupeşti ale omului lucrează potrivit poruncii şi scopului
dat de Dumnezeu în firea lui, când l-a creat. Sănătatea integrală
reprezintă creşterea continuă a vieţii omeneşti în harul dumnezeiesc, în
viaţa veşnică. Dacă omul respectă legea lui Dumnezeu atât în plan
spiritual, cât şi în plan organic, viaţa lui rămâne unitară şi în
armonie interioară. Atunci sufletul şi trupul sunt în starea firească de
sănătate, de armonie cu Dumnezeu şi cu lumea exterioară. Cu toate
acestea, starea umană de sănătate paradisiacă s-a alterat prin păcatul
strămoşesc şi prin toate păcatele înaintaşilor şi chiar ale noastre, ale
fiecăruia în parte. Armonia spirituală şi organică a omului s-a
stricat. Nu există nici un organism perfect sănătos, suferinţa,
boala şi moartea făcând parte integrantă din fragila noastră condiţie
umană.
Păcatul, ca
răzvrătire voită faţă de Dumnezeu, înseamnă îndepărtarea de la Izvorul
vieţii şi deci o împuţinare a vieţii, o moarte (întâi spirituală şi
morală, apoi chiar fizică). Stricarea relaţiei cu Dumnezeu prin păcate
dereglează întreaga fiinţă umană: voinţa slăbeşte, raţiunea se întunecă,
afectivitatea se întinează cu senzaţiile plăcerilor păcătoase,
instinctele naturale se pervertesc, simţurile îşi pierd claritatea, iar
trupul îşi modifică metabolismul natural. Urmările
păcatelor, dereglările sufleteşti şi fizice, se derulează apoi într-un
timp uneori mai scurt, alteori mai lung. Aşa se instalează în fiinţa
umană boala şi moartea, ca urmare a păcatului. E un fenomen de
slăbire a funcţiilor vitale şi senzoriale ale sufletului care s-a
îndepărtat de Dumnezeu – Izvorul spiritual al vieţii -, fenomen care e
şi cauza dereglărilor din trup, a bolilor şi chiar a îmbătrânirii şi a
stricăciunii trupului, a morţii fizice. Această slăbănogire a spiritului
face ca şi materia trupului să capete o rigiditate pronunţată,
nemaiputând fi aşa uşor stăpânită de către spirit. Iar, dacă voinţa nu
poate fi din nou îndreptată şi întărită în virtute (contra păcatelor), sufletul
îşi poate prelungi starea aceasta de slăbire, de mortificare treptată,
şi poate fi uşor luat în stăpânirea demonilor, care îi vor „alimenta” şi
mai mult dependenţa de ei. In acest context, boala trupească reprezintă
oglinda în plan fizic a ceea ce se întâmplă în plan spiritual. Deci boala nu e doar a trupului. Sunt
şi boli sufleteşti, patimile, a căror tămăduire e mult mai grea decât a
bolilor trupeşti. Boala şi suferinţa umană nu trebuie înlăturate cu
orice preţ doar din planul existenţei biologice, ci ele trebuie asumate
spiritual într-un demers purificator şi transfigurator al întregii
noastre vieţi.
„Departe de a fi un eveniment care n-ar privi decât trupul nostru, şi numai pentru o vreme, boala constituie în multe cazuri o încercare spirituală care angajează întreaga noastră fiinţă şi întregul nostru destin“[6]
Aşadar, patimile sufletului şi
bolile trupului ca tulburări ale stării fireşti de sănătate nu pot fi
tratate separat şi unilateral, prin metode mecaniciste, aşa cum
ai repara un ceas umblând la rotiţa care nu mai merge bine, ci omul
trebuie să participe conştient la vindecarea întregii lui fiinţe, să
conlucreze cu harul divin dacă vrea să se vindece deplin, şi nu doar
pentru viaţa aceasta pământească.
Vindecarea ca act divino-uman
Restaurarea firii umane a fost
săvârşită, în mod obiectiv, de către Mântuitorul Iisus Hristos, iar în
mod subiectiv, ea poate fi apropriată de către orice credincios prin
credinţa întru El, prin unirea tainică cu harul Lui, Care ne-a spus: „Eu
sunt viţa, voi sunteţi mlădiţele. Cel ce rămâne întru Mine şi Eu în el,
acela aduce roadă multă, căci fără Mine nu puteţi face nimic”
(Ioan 15, 5). După căderea în păcat a protopărinţilor, întreg neamul
omenesc suferă consecinţele îndepărtării de Dumnezeu: boala şi moartea.
De aceea, bolile (sufleteşti şi trupeşti) au între cauzele şi
condiţiile lor provocante şi favorizante o importantă componentă dată de
păcate. Lumea întreagă şi noi toţi suferim (astăzi mai mult ca oricând
în istorie) de pe urma păcatelor noastre şi ale înaintaşilor, dar,
aproape întotdeauna, nu vrem să recunoaştem că „noi primim cele cuvenite după faptele noastre”
(Luca 23, 41). Ca şi atunci, la început, în rai, omul contemporan, în
mândria sa, nu-şi recunoaşte păcatul şi încearcă să dea vina pe cauze
exterioare (Adam a dat vina pe
Eva, Eva pe diavol, iar azi omul zice că se simte rău din cauză că alţii
i-au făcut farmece, etc), nevrând să-şi asume responsabilitatea şi
urmările propriilor fapte păcătoase.
Dumnezeu însă, infinit iubitor de oameni, Cel care nu vrea „moartea păcătosului, ci ca păcătosul să se întoarcă de la calea sa şi să fie viu” (Iezechiel 33, 11), îl caută pe omul căzut în păcat („Adame, unde eşti?” – Facere 3, 9) şi-l cheamă la pocăinţă, la îndreptare, la învierea din moartea păcatului. De aceea, Dumnezeu şi prin sfaturi şi prin mustrări, prin felurite încercări, caută să-i readucă pe oameni la calea mântuirii. Recunoaşterea
păcatelor şi asumarea luptei (cu păcatul, cu urmările lui, cu diavolul
cel ucigaş de oameni) pentru mântuire prin răbdarea încercărilor şi prin
rugăciunea către Dumnezeu reprezintă din partea omului primul pas spre
vindecare. Căci suferinţa
trupului o lasă Dumnezeu oamenilor (cu îngăduinţă, nu cu răzbunare)
tocmai ca un prilej de pocăinţă, ca măcar cercetându-se pe sine şi
răbdând-o cu „duh umilit” (Psalmul 50, 18) să
primească harul mântuirii şi cununa biruinţei. Şi, dacă păcatul este o
pornire iraţională spre plăcere (omul caută plăcerea de dragul ei), revenirea
din păcat se face prin asumarea durerii, prin cruce, prin lupta cu
ispita hipnotică a plăcerii, printr-o asceză sufletească şi trupească. Prezentăm
în continuare câteva pasaje biblice în care este arătată relaţia între
păcate (ca legătură ruptă între oameni şi Dumnezeu) şi boală ca mijloc
de pedagogie divină, în scopul îndreptării şi mântuirii oamenilor.
„De nu te vei sili să plineşti toate cuvintele legii acesteia, care sunt scrise în cartea aceasta şi nu te vei teme de acest nume slăvit şi înfricoşător al Domnului Dumnezeului tău, atunci Domnul te va bate pe tine şi pe urmaşii tăi cu plăgi nemaiauzite, cu plăgi mari şi nesfârşite şi cu boli rele şi necurmate; va aduce asupra ta toate plăgile Egiptului, de care te-ai temut şi se vor lipi acelea de tine. Toată boala, toată plaga scrisă şi toată cea nescrisă în cartea legii acesteia, o va aduce Domnul asupra ta, până vei fi stârpit” (Deuteronom 28, 58-61).
„Vezi că Dumnezeu vorbeşte când într-un fel, când într-altfel, dar omul nu ia aminte. Şi anume. El vorbeşte în vis, în vedeniile nopţii, atunci când somnul se lasă peste oameni şi când ei dorm în aşternutul lor. Atunci El dă înştiinţări oamenilor şi-i cutremură cu arătările Sale ca să întoarcă pe om de la cele rele şi să-l ferească de mândrie, ca să-i ferească sufletul de prăpastie şi viaţa lui de calea mormântului; de aceea, prin durere, omul este mustrat în patul lui şi oasele lui sunt zguduite de un cutremur neîntrerupt. Pofta lui este dezgustată de mâncare şi inima lui nu mai pofteşte nici cele mai bune bucate. Carnea de pe el se prăpădeşte şi piere şi oasele lui, până acum nevăzute, îi ies prin piele. Sufletul lui vine încet, încet spre prăpastie şi viaţa lui spre împărăţia morţilor.
Dacă atunci se află un înger lângă el, un mijlocitor între vii, care să-i arate omului calea datoriei. Dumnezeu Se milostiveste de el şi zice îngerului: Izbăveşte-l ca să nu cadă în prăpastie, am găsit pentru sufletul lui preţul de răscumpărare!». Atunci trupul lui înfloreşte ca în tinereţe şi el vine înapoi la zilele de la începutul vieţi sale. El se roagă lui Dumnezeu şi Dumnezeu îi arată bunătatea Sa şi-i îngăduie să vadă faţa Sa cu mare bucurie şi astfel îi dă omului iertarea Sa. Atunci omul priveşte peste semenii săi şi zice: «Păcătuisem şi călcasem dreptatea, dar n-am fost pedepsit după faptele mele. Căci El a izbăvit sufletul meu ca să nu treacă prin strâmtorile morţii şi ochii mei văd încă lumina». Iată toate acestea le face Dumnezeu de două ori, de trei ori cu omul, ca să-i scoată sufletul din pieire şi ca să-l lumineze cu lumina celor vii” (Iov 33, 14-30).
„Dar tu ierţi tuturor, că toate ale tale sunt. Stăpâne, iubitorule de suflete. Duhul tău fără stricăciune este întru toate. Pentru aceea pedepseşti cu măsură pe cei care cad şi, când păcătuiesc, le deschizi ochii şi-i dojeneşti, ca să se lase de răutatea lor şi să creadă întru Tine, Doamne”. (Sirah 11, 26-12)
Vindecarea autentică, sufletească şi trupească deopotrivă, aşadar, o dă numai Dumnezeu când voieşte El, „Cel
ce curăţeşte toate fărădelegile tale, Cel ce vindecă toate bolile tale,
Cel ce izbăveşte din stricăciune viaţa ta, Cel ce te încununează cu
milă şi cu îndurări” (Psalmul 102, 3-4). Restabilirea
sănătăţii, dincolo de suprafaţa ei trupească, înseamnă deci restabilirea
legăturii iubitoare cu Dumnezeu – „Doctorul şi tămăduitorul sufletelor şi al trupurilor noastre” -, înseamnă restaurarea prin har a firii umane căzute în robia păcatului şi a morţii. Nu
putem obţine vindecarea fără Dumnezeu Care ştie toate şi Care
cârmuieşte toate cum este mai bine spre desăvârşirea lor. Orice
încercare de vindecare deplină fără harul lui Dumnezeu Cel iubitor de
oameni este un eşec din start, o iluzie deşartă.
Dumnezeu, când vindecă un om, îi cere conlucrarea iubitoare prin pocăinţă şi nevoinţă (asceză).
„Numai acesta vrea cu tot dinadinsul să se mântuiască, care nu se împotriveşte leacurilor doftoriceşti. Iar acestea sunt durerile şi întristările aduse de diferitele lovituri“[7] .
Intâi Dumnezeu îi curăţă omului păcatele
(cauzele bolii), apoi îi tămăduieşte rănile (efectele ei), înlăturând
şi consecinţele lor (vezi Ps. 102, mai sus), prin dăruirea harului Său.
Exemplificăm acest lucru prin alte câteva fragmente din Sfânta
Scriptură.
„Doamne, prin îndurarea ta se bucură omul de viaţă, prin ea mai am şi eu suflare; Tu mă tămăduieşti şi-mi dai iarăşi viaţă! Iată că boala mea se schimbă în sănătate. Tu ai păzit viaţa mea de adâncul mistuitor! Tu ai aruncat înapoia Ta toate păcatele mele!” (Rugăciunea regelui Iezechia – Isaia 38, 16-17)
„Dar El fusese străpuns pentru păcatele noastre şi zdrobit pentru fărădelegile noastre. El a fost pedepsit pentru mântuirea noastră şi prin rănile Lui noi toţi ne-am vindecat” (Isaia 53, 5).
„Veniţi să ne întoarcem către Domnul, căci numai El, după ce ne-a rănit, ne tămăduieşte, iar după ce ne-a bătut, ne leagă rănile noastre”. (Osea 6, 1)
„Nu fi înţelept în ochii tăi; teme-te de Dumnezeu şi fugi de rău; aceasta va fi sănătate pentru trupul tău şi o înviorare pentru oasele tale”. (Pilde 3, 7-8)
„Cununa înţelepciunii este temerea de Domnul, care odrăsleşte pace şi sănătate nevătămată; dar şi una şi alta sunt daruri de la Dumnezeu, care revarsă cinste peste cei care îl iubesc pe Dânsul” (Sirah 1, 17).
„Fiule! In boala ta nu fii nebăgător de seama; ci te roagă Domnului şi El te va tămădui. Depărtează păcatul şi întinde mâinile spre fapte drepte şi de tot păcatul curăţeşte inima ta” (Sirah 38, 9-10).
„Şi Iisus străbătea cetăţile şi satele, învăţând în sinagogile lor, propovăduind Evanghelia împărăţiei şi vindecând toată boala şi toată neputinţa în popor” (Matei 9, 35).
Mântuitorul Iisus Hristos, ca Dumnezeu
adevărat, ne-a adus împăcarea cu Dumnezeu şi, prin aceasta, vindecarea
deplină. Ne-a adus învierea divină prin har şi învierea în moartea
păcatelor. „Dumnezeu s-a făcut om, ca omul să se îndumnezeiască prin har” (Sfanţul
Atanasie cel Mare). Biserica este tocmai Trupul Său mistic,
divino-uman, comunitatea tuturor celor care-l iubesc pe El, în care El
însuşi continuă să lucreze la mântuirea, vindecarea şi sfinţirea
oamenilor. El e prezent în Biserică „în toate zilele, până la sfârşitul veacului” (Matei 28, 20).
„Chemând la Sine pe cei doisprezece ucenici ai Săi, le-a dat lor putere asupra duhurilor celor necurate, ca să le scoată şi să tămăduiască orice boală şi orice neputinţă ” (Matei 10, 1).
Toată puterea Lui de vindecare (şi
sufletească, şi trupească) asupra oamenilor Mântuitorul Hristos a
lăsat-o Apostolilor Săi, trimiţându-le Duhul Sfânt şi, prin aceasta,
învestindu-i cu misiunea de a propovădui Evanghelia şi Calea mântuirii:
pocăinţa şi credinţa „cea lucrătoare prin iubire” (Galateni 5,
6) în Iisus Hristos. Aşadar, vestirea Evangheliei şi vindecarea
sufletească şi trupească sunt nedespărţite în Ortodoxie, aceasta fiind
misiunea trimişilor lui Dumnezeu în lume, a Preoţiei sacramentale a
Bisericii. Vestitorii Evangheliei, clericii, ca primitori ai
Duhului Sfânt prin Taina Hirotoniei şi ca păstrători ai Lui prin viaţă
curată sunt (şi trebuie să fie) oameni vindecaţi; sunt oameni sfinţiţi
prin prezenţa harului divin în ei, care iradiază şi celorlalţi – prin
prezenţa, viaţa, cuvintele şi faptele lor – harul, vindecarea şi
mântuirea aduse de Mântuitorul Hristos.
Dumnezeu lucrează şi acum cu
putere în Biserica Lui sfântă, sobornicească şi apostolică. Sfinţii
Părinţi asemuiesc Biserica Dreptmăritoare a lui Hristos cu scăldătoarea
Vitezda, în care nu doar primii, ci toţi cei ce intră în ea prin Botez
(conştientizând unirea lor cu Mântuitorul Hristos) primesc vindecarea
deplină prin curăţirea de patimi. Dumnezeu ne dă nouă,
oamenilor, harul Său vindecător nu pe baza unui contract juridic, ci
ni-l dă pe măsura intensificării unirii noastre iubitoare cu Mântuitorul
Hristos – Dătătorul harului -, căci „din plinătatea Lui noi toţi am luat, şi har peste har” (Ioan 1, 16). Harul
divin nu poate fi despărţit de Persoana iubitoare a lui Iisus Hristos –
Logosul divin (Creatorul şi Mântuitorul lumii), prin care toate s-au
făcut – şi deci nu poate fi (atenţie!) obiect impersonal de speculă, cum pretind vracii de astăzi. Harul
divin nu se obţine în mod magic sau mecanic de aiurea (prin vreo reţetă
„spirituală”, metodă sau tehnică automată, aşa cum propun aproape toţi
impostorii), ci de la Mântuitorul Hristos în mod iubitor-sacramental, precum însuşi Mântuitorul Hristos a lăsat această rănduială Bisericii.
Vindecarea omului prin purificare
(înlăturarea a ceea ce e rău) şi spiritualizare (dezvoltarea a ceea ce e
bun) vine, aşadar, ca un dar de la Dumnezeu Cel personal şi iubitor, ca
rod al iubirii şi ca stimulent al ei. Demersul vindecării în Ortodoxie
necesită însă un progres moral din partea omului, o conştientizare a
prezenţei şi a lucrării lui Hristos în noi şi între noi întrucât actul
întâlnirii şi al unirii omului cu Hristos prin har este un act de
sfinţire a vieţii umane, preotul, cel care înlesneşte şi cheamă oamenii
la această unire cu Hristos în Biserică, trebuie să fie un trimis al lui
Hristos şi al Bisericii, un om sfinţit de Dumnezeu şi consfinţit public
de Biserică. Biserica este Trupul mistic al lui Hristos şi mădularele
ei conducătoare (ierarhia sacramentală) mişcă întreg trupul în ascultare
de Mântuitorul Hristos – Capul Bisericii.
De obicei, dacă un om al
Bisericii primeşte un dar, o harismă de la Dumnezeu – totdeauna pentru
folosul întregii Biserici -, atunci Biserica, prin Ierarhia ei, confirmă
şi afirmă public aceasta, printr-o binecuvântare şi printr-o
recunoaştere oficială. Ştim că „pe unii i-a pus Dumnezeu,
în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători;
apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor,
ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor” (I Corinteni 12, 28). Aceste
harisme le-a dat Dumnezeu anumitor oameni din Biserică nu la întâmplare
şi în neorânduială, aşa încât ei ar putea face orice de capul lor, ci
într-o bună rânduială şi ascultare ierarhică, „pentru că Dumnezeu nu este al neorânduielii, ci al păcii” (I Corinteni 14, 33). In Biserică, întotdeauna şi „fără de nici o îndoială, cel mai mic ia binecuvântare de la cel mai mare” (Evrei 7, 7), deci cei
cu harismele minunilor şi vindecărilor sunt datori să asculte şi să fie
sub binecuvântarea celor cu misiunea şi cu harisma învăţăturii
credinţei, adică a Episcopilor.
Or,
Sfinţii Părinţi, învăţătorii Bisericii, au lămurit definitiv credinţa
ortodoxă, separând grâul dreptei credinţe de toate neghinele ereziei,
care sunt reactivate şi recapitulate în doctrinele falşilor vindecători
de astăzi. Harul lui
Dumnezeu, cel tămăduitor şi sfinţitor, nu vine – şi nici nu poate veni –
prin oameni care au regretabile rătăciri dogmatice şi morale (chiar dacă ei se pretind ortodocşi, chiar dacă au Biblia şi Crucea pe masa şi icoane pe pereţi, chiar dacă spun „Tatăl nostru” şi alte rugăciuni la începutul şedinţei terapeutice), ci prin oameni sfinţiţi de Dumnezeu şi consfinţiţi de Biserică. De
aceea, orice terapie sufletească şi trupească care se pretinde a fi de
la Dumnezeu, dar care iese din rânduielile Bisericii, din afara
atmosferei iubitor-sacramentale a ei, este străină de Dumnezeu, Cel ce
locuieşte şi lucrează deplin în comuniunea Bisericii.
Harismele şi darurile duhovniceşti, ca
lucrări minunate ale Duhului Sfânt în Biserică, prelungesc viaţa şi
iubirea dumnezeiască între oamenii uniţi în aceeaşi dreaptă şi
apostolică credinţă. Dar şi oamenii aleşi, sfinţii, care s-au
învrednicit de darurile dumnezeieşti, nu le opresc doar pentru ei, ci le
revarsă şi semenilor, ajutându-i şi întărindu-i şi pe ei în urcuşul
duhovnicesc şi în creşterea lor spirituală. Fiecare dar şi fiecare
harismă se dă celor vrednici (sfinţilor) spre folosul şi zidirea
întregii Biserici, spre sporirea iubirii între credincioşi în acelaşi
Duh Sfânt şi Iubitor.
Dar sfinţii, fiind cei care trăiesc în gradul cel mai înalt viaţa lui Hristos, umpluţi fiind de Duhul Sfânt, au
primit darurile dumnezeieşti la capătul şi în cursul unui drum continuu
şi statornic de îmbogăţire în virtute, de înduhovnicire a vieţii lor,
de depăşire a tuturor patimilor egoiste. Astfel, „cel care a ajuns la iubirea naturală de oameni, după înlăturarea totală a iubirii păcătoase de sine, primeşte darul vindecărilor“[8].
Aşadar,
adevăraţii terapeuţi ai sufletelor şi ai trupurilor sunt Sfinţii,
singurii în care negreşit lucrează Duhul Sfânt şi Iubitor de oameni.
Aceştia aduc reală tămăduire oamenilor atunci când şi cei bolnavi
conlucrează cu ei în Duhul Sfânt. Dar dacă vreun bolnav
nu se vindecă trupeşte, chiar dacă urmează integral sfaturile primite,
aceasta nu înseamnă că harul dumnezeiesc este neputincios, ci că
tămăduirea trupească nu-i e de folos, pedagogia divină urmărind ca prin
pătimirea celui mai puţin nobil (trupul) să se tămăduiască şi să se
transfigureze ceea ce e mai nobil în om (sufletul).
Biserica si medicina crestină
Acceptând limitările unui limbaj
scolastic, putem spune că în Biserică Mântuitorul Hristos tămăduieşte
bolile sufleteşti şi trupeşti ale oamenilor printr-o împreună-lucrare cu
ei, prin remedii naturale şi supranaturale.
In remediile naturale, Dumnezeu,
Creatorul şi Mântuitorul nostru, intervine pe măsură ce omul îşi
rânduieşte modul de viaţă potrivit cu natura lui psihosomatică, adică
eliminând condiţiile nenaturale ce-i dereglează ritmul normal de viaţă
şi îi pot favoriza bolile. De exemplu, înfrânarea de la mâncare
este potrivită cu firea omului, pe când lăcomia (desfrânarea) este
nenaturală. Remediile naturale urmăresc restabilirea condiţiilor
naturale de viaţă organică şi psihică şi sunt deci legate de firea
omului, între ele putând fi incluse postul, regimul alimentar
(bogat în crudităţi vegetale, ceaiuri, evitarea cărnii, a prăjelilor, a
semipreparatelor ce conţin E-uri şi hormoni) şi medicamentos, igiena
trupului (mişcare, băi, masaje), cumpătarea (blândeţea) sufletului, munca echilibrată, odihna regulată, relaţiile destinse şi constante cu semenii. Ele sunt folosite şi în medicina clasică[9].
Abaterile de la viaţa naturală (potrivită firii umane) sunt şi ele
păcate, căci sunt răzvrătiri faţă de legea divină naturală şi deci
trebuie tratate ca atare.
Dumnezeu
lucrează la însănătoşirea oamenilor nu numai prin harismaticii
Bisericii (cei dăruiţi de Dumnezeu cu darul vindecărilor), ci şi prin
medici. Căci spune înţeleptul: „Cinsteşte pe doctor cu cinstea ce i se cuvine, că şi pe el l-a făcut Domnul” (Isus Sirah 38, 1)[10].
Totuşi multe boli trupeşti recidivează
după un tratament pur medical-biologic, întrucât cauzele bolii (care nu e
doar trupească, ci şi sufletească) n-au fost înlăturate în mod real. De
aceea, restaurarea firii bolnave nu o poate face omul singur
(atenţie!) apelând la medic şi la remediile naturale ca la un procedeu
magic automat, fără să ceară mila şi ajutorul lui Dumnezeu, ci, mai
întâi, omul trebuie să conştientizeze, pe de o parte, relaţia sa
iubitoare cu Dumnezeu, ca dintre o creatură şi Creatorul ei, iar pe de
altă parte ca dintre două persoane care se iubesc, cu adâncimi infinite[11].
Or, pe parcursul îmbogăţirii relaţiei cu Dumnezeu, omul poate conlucra
cu El prin har la vindecarea (restaurarea) întregii sale firi bolnave
şi, mai apoi, la sfinţirea sa. Căci vindecarea sufletului nu se poate
face doar prin remedii naturale şi biologice, doar apelând la harul
divin prezent în creaţie, ci prin harul divin mântuitor şi sfinţitor
adus oamenilor de Mântuitorul Hristos şi deplin prezent în Biserică.
Sfintele Taine sunt cele mai importante remedii supranaturale de
vindecare lăsate Bisericii de însuşi Dumnezeu, Mântuitorul nostru,
pentru mântuirea şi sfinţirea credincioşilor. Prin ele, harul
dumnezeiesc ni se oferă de către Mântuitorul Hristos în chip
supranatural şi în măsura în care ne este de folos spre mântuire. Harul
divin nu poate fi obţinut prin metode străine de rânduielile Bisericii,
străine de învăţătura şi sfinţenia Bisericii, căci Dumnezeu este trăit
şi cunoscut deplin în comuniunea Bisericii, şi nu în afara ei.
Vindecarea deplină a omului presupune, deci, participarea lui prin Sfintele Taine la viaţa lui Hristos, la viata Bisericii, la cunoaşterea şi trăirea (conştientă şi raţională, nu superstiţioasă) a credinţei ortodoxe, îndeosebi Taina Spovedaniei, a Sfintei Impărtăşanii şi Taina Sfântului Maslu împărtăşesc credincioşilor harul iertării păcatelor şi al tămăduirii sufleteşti şi trupeşti.
„Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se
roage pentru el, ungându-l cu undelemn, în numele Domnului. Şi
rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi
de va fii făcut păcate se vor ierta lui. Mărturisiţi-vă deci unul altuia
păcatele şi vă rugaţi unul pentru altul, ca să vă vindecaţi, că mult
poate rugăciunea stăruitoare a dreptului”. (Iacov 5, 14-16)
Dacă
omul nu se vindecă totdeauna trupeşte, aceasta se datorează fie
nevredniciei (necredinţei) lui, fie pentru motivul că Dumnezeu are un
plan tainic cu el (şi aici se vede iconomia lui Dumnezeu care face din
suferinţele omului un prilej de păstrare a lui în smerenie), amânându-i
vindecarea. Oricum, Dumnezeu nu poate fi forţat de creaturile Lui sale dea harul Său când vor ele, ci Dumnezeu, „Care voieşte ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină” (I Timotei 2, 4), în iubirea Sa de oameni, ştie şi hotărăşte când şi cum să intervină cu harul Său în viaţa omului. Dar, pentru ca şi Dumnezeu să intervină în viaţa lui, omul trebuie să-L întâmpine pe Dumnezeu printr-o anumită pregătire:
1. Pocăinţa, ca stare de străpungere a inimii pentru păcatele făcute, este prima condiţie esenţială pentru mântuire şi pentru vindecare.
Ea purifică de păcatele trecute, dar şi întăreşte pe om în lupta cu ele
şi cu urmările lor. Pocăinţa, pentru om, atât ca Sfântă Taină, cât şi
ca stare lăuntrică („fericita întristare”) este o conlucrare cu
Duhul Sfânt al lui Dumnezeu; ea nu se poate atinge doar printr-un efort
uman şi, de aceea, nu poate fi trăită în afara credinţei şi a Bisericii
Ortodoxe.
Cea dintâi treaptă a vieţii creştine
este cu adevărat recunoaşterea păcatelor şi a micimii proprii în faţa
sfinţeniei şi a iubirii nemărginite a lui Dumnezeu. Pocăinţa aduce sufletul la smerenie, iar aceasta sparge împietrirea inimii omului făcând-o receptivă harului dumnezeiesc. Căci „Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă, iar celor smeriţi le dă har” (Iacov 4, 6). Pocăinţa
(smerenia) este indispensabilă vindecării depline şi nu poate fi atinsă
în afara Bisericii. Nu poate fi de la Dumnezeu o vindecare de patimi
care nu vine din şi nu duce la smerenie, care nu vine prin Ierarhia
sacramentală a Bisericii şi care nu duce la întărirea Bisericii, care-l
ţine pe om tot în afara Bisericii. Numai prin Ierarhia Bisericii întemeiată de El, Mântuitorul Iisus Hristos dă iertarea şi tămăduirea de păcate.
Există
însă şi o falsă smerenie, o formă fină de înşelare satanică, care este
prezentă la toţi impostorii. Aceştia spun că au primit de la Dumnezeu
darul vindecării, trimiţându-şi clienţii (atenţie!) chiar şi la
Biserică, „la Spovedanie şi la împărtăşanie”, păcălindu-i în acest fel pe oameni că şi ei ar fi de-ai Bisericii, dar nu-şi cer deloc acreditarea Bisericii (pentru că nici n-o pot primi câtă vreme susţin ideologii contrare ortodoxiei, ca şi în cazul radiesteziei, de exemplu), ci îşi fac singuri reclamă prin tot felul de ziare, reviste (precum: Paranormal, Formula As, Magazin, Dracula etc), cărţi, afişe şi chiar prin televiziune.
2. Răbdarea necazurilor şi rugăciunea sunt alte condiţii necesare mântuirii şi vindecării depline. Scopul
credinţei creştine şi al Bisericii nu sunt vindecarea de boala trupului
şi evitarea suferinţei cu orice preţ, ci unirea cu Dumnezeu şi, prin
aceasta, dobândirea vieţii veşnice. Curăţirea de bolile trupului vine când voieşte Dumnezeu, în urma realizării unirii prin har cu El, ca un dar de la El. Dumnezeu
hotărăşte dacă ne e de folos, când şi cum să ne vindece de suferinţele
trupului, însă El cere de la noi dorinţa de a fi cu El, iubirea noastră
pentru El. Deseori, prin încercările suferinţei Dumnezeu ne mustră
pentru păcatele trecute, dar ne şi încearcă dorul nostru după El. Boala
trupului, în terapeutica creştină, poate sluji decisiv în iconomia
mântuirii noastre. Sfinţii Părinţi afirmă că boala manifestă pedagogia
dumnezeiască, ea fiind şi o corecţie pe care Dumnezeu i-o aplică omului
din pricina păcatelor sale, spre îndreptarea vieţii lui şi chiar a celor
din jur.
„In această perspectivă, boala apare ca voită sau cel puţin îngăduită şi, în orice caz, folosită de Dumnezeu pentru binele omului, spre a redresa în el ceea ce păcatul a făcut chinuitor, a pervertit şi să-l vindece de bolile sale spirituale. [...] Dacă El foloseşte adesea pentru această lucrare boala, face aceasta deoarece ea este prin natura ei un mijloc deosebit de puternic de a-l trezi pe omul al cărui duh este adormit de păcat, fâcându-l să simtă, prin boala din trupul său, pe aceea mai puţin evidentă care-i afectează sufletul şi faţă de care, fără această boală, el ar fi rămas indiferent sau cel puţin s-ar fi arătat mai puţin sensibil[12].
Bolile pot fi, pe de o parte, frâna care-l păzeşte pe om de a mai păcătui în continuare. Pe de altă parte, bolile şi suferinţele ce le însoţesc constituie în parte crucea mântuirii noastre, trepte ale Golgotei noastre personale, ale nevointei prin care trebuie să trecem pentru a putea intra în împărăţia lui Dumnezeu (conform Fapte 14, 22).
Răbdarea necazurilor devine
astfel o scară către cer, o expresie a nevointei noastre ascetice; iar
călăuza permanentă a vieţii creştine (ascetice şi mistice) este
rugăciunea. Prin rugăciune omul se uneşte tainic (iubitor şi
înţelegător) cu Dumnezeu, se descoperă pe sine smerit, având nădejdea
doar în Dumnezeu (şi nu în puterile lumeşti limitate). Prin rugăciune
omul se pregăteşte pentru întâlnirea cu Mântuitorul Hristos prin
Sfintele Taine, şi tot prin rugăciune o şi întreţine. Rugăciunea şi
răbdarea necazurilor sunt cea mai la îndemână cale de apropiere de
Dumnezeu.
Insă
rugăciunea în comun a dreptmăritorilor creştini este mai bineplăcută
Domnului, căci ea este sămânţa şi rodul iubirii dintre oameni.
Rugăciunea comunitară este condusă de un trimis al lui Dumnezeu, de un
om sfinţit de El, ca să stimuleze iubirea între oameni şi cea dintre
oameni şi Dumnezeu. Preotul are şi această harismă şi
misiune în Biserică. De aceea, prin prezenţa şi prin lucrarea sa,
preotul este un organ al harului divin.
„Luaţi, fraţilor, pildă de suferinţă şi de îndelungă răbdare pe proorocii care au grăit în numele Domnului, iată, noi fericim pe cei care au răbdat: aţi auzit de răbdarea lui Iov şi aţi văzut sfârşitul hărăzit lui de Domnul; că mult milostiv este Domnul şi îndurător. Iar înainte de toate, fraţii mei, să nu vă juraţi nici pe cer, nici pe pământ, nici cu orice alt jurământ, ci să vă fie vouă ce este da, da, şi ce este nu, nu, ca să nu cădeţi sub judecată. Este vreunul dintre voi în suferinţă? Să se roage. Este cineva cu inimă bună? Să cânte psalmi. Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi de va fi făcut păcate se vor ierta lui. ” (Iacov 5, 10-15)[13].
Inainte de toate, trebuie spus că nu preotul vindecă, nici rugăciunea lui nu are efect asupra bolnavului „ex opere operato”
(automat, magic, ca şi cum cuvintele rugăciunii rostite de preot ar
declanşa un efect sigur), ci Dumnezeu este Cel care vindecă; Dumnezeu
ascultă rugăciunea preotului şi alege pe cine să-l vindece, când şi cum.
De aceea, este necesară o colaborare iubitoare între preot şi
credincios, precum şi între ei şi Dumnezeu prin virtute. Când această
unire iubitoare în Hristos există şi vindecarea bolii este spre slava
lui Dumnezeu şi folosul oamenilor, abia atunci Dumnezeu răspunde la
rugăciunea lor comună revărsând mila Sa. Abia atunci se împlineşte
cuvântul Mântuitorului: „dacă doi dintre voi se vor învoi pe
pământ în privinţa unui lucru pe care îl vor cere, se va da lor de
către Tatăl Meu, Care este în ceruri. Că unde sunt doi sau trei, adunaţi
în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor.” (Matei 18, 19-20) Unde
nu există iubire în Hristos între oameni, ci interese meschine (din
partea „vindecătorului”) şi disperarea necredinţei (din partea
bolnavului), este limpede că Hristos nu este de faţă, este limpede că
acea terapie nu este de la Dumnezeu.
3. Privegherea (trezvia, atenţia) şi faptele bune sunt alte doua condiţii ale vindecării depline în Biserică. Războiul nevăzut pe care îl duce vrăjmaşul diavol împotriva tuturor oamenilor nu este aşa de uşor pe cât ar crede majoritatea; de aceea, Mântuitorul ne îndeamnă: „Privegheaţi şi vă rugaţi, ca să nu intraţi în ispită. Căci duhul este osârduitor, dar trupul este neputincios” (Matei 26, 41), iar Sfântul Apostol Petru ne spune: „Fiţi treji, privegheaţi. Potrivnicul vostru, diavolul, umblă, răcnind ca un leu, căutând pe cine să înghită” (I Petru 5).
Este un război continuu; este o luptă neîncetată la nivelul gândurilor
şi senzaţiilor. Diavolul este expert şi îmbătrânit în viclenie şi nu se
dă bătut după ce este respins; ba încă îşi pregăteşte alte şi alte
metode (semne mari şi chiar minuni, uneori), „ca să amăgească, de va fi cu putinţă, şi pe cei aleşi” (Matei
24, 24). Paza minţii şi a sufletului n-o putem însă dobândi niciodată
singuri. Ea vine prin harul lui Dumnezeu şi cere din partea noastră
smerenie, asceză, despătimire, rugăciune neîntreruptă, unirea cu
Mântuitorul Hristos prin Sfintele Taine şi celelalte rânduieli ale
Bisericii. Priveghind cu mintea, omul poate discerne atacul
viclean al diavolului – încă de când i se strecoară precum un şarpe
printre propriile gânduri – şi poate să îl respingă repede. Priveghind
cu mintea, omul poate sesiza imediat în „doctrina terapeutică” o minciună flagrantă, o răstălmăcire a Adevărului creştin sau o mascată abatere eretică plină de otravă pentru suflet. Toţi
trebuie să priveghem rugându-ne; toţi trebuie să fim atenţi la
vicleşugurile vrăjmaşului ucigaş de oameni, căci pierzându-ne o clipă
atenţia ne putem pierde chiar mântuirea. „Nu este de mirare, deoarece însuşi satana se preface în înger al luminii” (II Corinteni 11, 14).
Privegherea şi faptele bune ne dau o
experienţă prin care putem cerne (în sita dreptei credinţe) şi discerne
faptele şi intenţiile altora. Pentru că mulţi, deşi fac fapte aparent bune, chiar minuni, sunt străini de Duhul bunătăţii, smereniei şi iubirii dumnezeieşti, însuşi Domnul Hristos ne-a atenţionat:
„după roadele lor îi veţi cunoaşte. Nu oricine îmi zice: «Doamne, Doamne», va intra în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu Celui din ceruri. Mulţi îmi vor zice în ziua aceea: Doamne, Doamne, au nu în numele Tău am proorocit şi nu în numele Tău am scos demoni şi nu în numele Tău minuni multe am făcut? Şi atunci voi mărturisi lor: «Niciodată nu v-am cunoscut pe voi. Depărtaţi-vă de la Mine cei ce lucraţi fărădelegea»” (Matei 7, 20-23).
Să luăm aminte!
De cele mai multe ori, terapia este un proces îndelungat. Boala
unui om poate fi şi o ocazie pentru cei din jur de a se mobiliza pentru
a-l ajuta, pentru a-l îngriji pe cel bolnav, o ocazie rânduită de
Dumnezeu în preştiinţa Sa atotcuprinzătoare pentru a întări
solidaritatea şi comuniunea între oameni. Rude certate între
ele şi înstrăinate multă vreme, prieteni care n-au mai comunicat între
ei, deodată sunt chemaţi de Dumnezeu prin această ocazie la împăcare, la
apropiere, la depăşirea patimilor, a intereselor şi a dezbinărilor care
le-au întunecat viaţa şi relaţia lor cu ceilalţi.
Enumerăm, pe scurt, câteva căi duhovniceşti de vindecare şi a bolilor trupului: rugăciunea
personală, rugăciunea celorlalţi, ajutorul şi rugăciunea sfinţilor,
semnul Sfintei Cruci, folosirea apei sfinţite, exorcismul şi Sfintele
Taine (Botezul, Mărturisirea, Sfânta Euharistie şi Maslul). (…).
Înselăciunea demonică
Ca o cauză şi ca o consecinţă clară a decăderii morale şi spirituale a „omului modern”,
închis în propria suficienţă, care nu mai lasă loc lui Dumnezeu, boala
aproape molipsitoare a societăţii secularizate de astăzi este, precum
bine se vede, individualismul (egoismul, iubirea de sine). Omul individualist poate ajunge treptat să fie posedat de duhul diavolului şi, uneori, chiar fără să-şi dea seama. Ucenicii
(şi proorocii) diavolului sunt deci, oamenii care-l urmează pe diavol
în viaţa lor, copiind de la începătorul răutăţii şi al hulei, mândria şi
închipuirea de sine, îmbolnăvindu-se sufleteşte tot mai mult şi
îmbolnăvindu-i şi pe alţii.
Or, neopăgânismul şi egolatria omului contemporan sunt plăgi nevindecabile fără smerenia creştină şi fără harul lui Dumnezeu. Iată cum descrie Sfântul Apostol Pavel starea de boală duhovnicească a vremurilor noastre:
„în zilele din urmă, vor veni vremuri grele; că vor fi oameni iubitori de sine, iubitori de arginţi, lăudăroşi, trufaşi, hulitori, neascultători de părinţi, nemulţumitori, fără cucernicie, lipsiţi de dragoste, neînduplecaţi, clevetitori, neînfrânaţi, cruzi, neiubitori de bine, trădători, necuviincioşi, îngâmfaţi, iubitori de desfătări mai mult decât iubitori de Dumnezeu, având înfăţişarea adevăratei credinţe, dar tagăduind puterea ei. Depărtează-te şi de aceştia!” (II Timotei 3,1-5).
Supus
la un flux divers de informaţii, omul contemporan nu mai ştie să
discearnă binele de rău, adevărul de minciună, esenţialul de neesenţial,
deseori realităţile şi valorile fiindu-i prezentate în mod amestecat şi
chiar răsturnat. Astfel, în această confuzie informaţională,
discernământul i se alienează tot mai mult, imprimând omului în suflet o
pecete pătimaşă care îi afectează serios viaţa întreagă. Aşa că omul contemporan uită de Dumnezeu Cel Viu şi-şi face dumnezei după chipul lui. Azi,
religia şi morala creştină sunt tot mai mult exilate într-o periferie a
existenţei şi sunt chiar înlocuite cu noi „căi spirituale”, de tip
demonic. Asta este, de fapt, strategia diavolului:
să strice şi să răstoarne ierarhia valorilor în mintea omului, aşa
încât omul să se rătăcească complet în confuzia stârnită de diavol, să
nu mai poată distinge spiritualitatea autentică (Calea – Hristos) în
labirintul de „spiritisme” ieftine. De aceea, ne trebuie o
temeinică pregătire ascetică, dogmatică şi mistică, pe linia Sfinţilor
Părinţi, pentru a scăpa din plasa „religiei viitorului”[14].
„Duhul grăieşte lămurit că, în vremurile cele de apoi, unii se vor depărta de la credinţa, luând aminte la duhurile cele înşelătoare şi la învăţăturile demonilor, prin făţărnicia unor mincinoşi, care sunt înfieraţi în cugetul lor. Aceştia opresc de la căsătorie şi de la unele bucate, pe care Dumnezeu le-a făcut, spre gustare cu mulţumire, pentru cei credincioşi şi pentru cei care au cunoscut adevărul, pentru că orice făptură a lui Dumnezeu este bună şi nimic nu este de lepădat, dacă se ia cu mulţumire; căci se sfinţeşte prin cuvântul lui Dumnezeu şi prin rugăciune” (1 Timotei 4,1-5).
Toate formele de „medicină complementară” aduc în doctrina lor erezii contrare Adevărului creştin trăit şi mărturisit de Biserică, precum: antropocentrismul,
preexistenta sufletului, reîncarnarea şi predestinaţia lui astrală,
energetismul reducţionist dualist (yin-yang) necunoscut şi nerecunoscut
de nici un Sfânt Părinte al Bisericii, nici de vreun onest om de
ştiinţă, alienarea conştiinţei morale a omului, relativizarea
valorilor infinite ale omului şi a libertăţii lui, impersonalizarea
harului divin şi chiar a lui Dumnezeu sau personificarea şi însufleţirea
materiei, promovarea „iluminaţilor” păgâni s.a.
Sunt unii „terapeuţi” care
apelează şi la remedii naturale (acceptate de Biserică) şi la
întortocheate explicaţii ştiinţifice; dar, ceea ce este foarte grav,
introduc şi răstălmăciri ale remediilor supranaturale (Sfintele Taine)
din Biserică. Prezentarea acestora ca simple metode mecanice şi
magice de vindecare duce mai întâi la pierderea sensului autentic al
trăirii comuniunii creştine, apoi la diluarea valorilor Ortodoxiei în
masa relativistă a unor practici eterodoxe. Promotorii unor
asemenea „sacroterapii” sunt certaţi cu învăţătura şi legea
bisericească, nefiind sub ascultarea nici unui episcop al Bisericii şi
prezentând, în multe puncte esenţiale ale doctrinei, grave confuzii şi
erezii dogmatice, iar în viaţa lor duhovnicească având serioase rătăciri
morale şi mistice (unele determinate chiar problemele lor psihopatologice). In general, aceşti impostori[15] se declară profund religioşi, întrucât merg pe la mănăstiri, pe la duhovnici renumiţi, de la care fură câte o binecuvântare „ca să poată face oamenilor cât mai mult bine”
(zic ei), dar nu le spun (duhovnicilor) prin ce metode. Unii pozează în
mari creştini, tipărind cărţi ortodoxe (cu note şi interpretări
personale clar eterodoxe) şi instalându-se în biserici pe lângă sfintele
moaşte, arătând celorlalţi că sunt preocupaţi de rugăciunea inimii.
Mândria iradiază din ei ca dintr-un cuptor …
Foarte
mulţi vindecători au primit învestirea cu aceste puteri de vindecare
(atenţie!) în vis sau în transă, prin glasuri sau prin arătări de
„îngeri”, de păsări, de lumini colorate sau de flăcări etc. Aceştia
ascultă numai de ce le zice „duhul” prin vedenie, manifestând
neascultare şi ostilitate (chiar declarată) faţă de Ierarhia
sacramentală a Bisericii. Chiar şi unii monahi şi
clerici pot cădea în această înşelare demonică, inventând teorii şi
practici noi, neortodoxe, promovându-le printre adepţi şi creând
dezbinare între creştini[16].
Faptul că ies din Tradiţia şi cuminţenia Ortodoxiei, din buna rânduială
şi ascultare ierahică întemeiată de Mântuitorul Hristos în Biserică, îi
demască decisiv ca falşi prooroci. De unde se vede că nu Duhul
dragostei, al unităţii şi al păcii din Biserica lui Hristos îi ajută pe
ei, ci tocmai duhurile întunericului, care nu suportă pocăinţa
(smerenia) şi ascultarea în Hristos.
„Dracii slavei deşarte sunt în visuri prooroci. Ei închipuiesc ca nişte vicleni cele viitoare şi ni le vestesc mai dinainte. Implinindu-se vedeniile ne minunăm şi ne înălţăm cu gândul ca şi cum am avea darul preştiinţei. In cei ce ascultă de dracul acesta, el s-a făcut adeseori prooroc. Iar faţă de cei ce-l dispreţuiesc, el pururea minte. Căci fiind duh, el vede cele dinlăuntrul aerului acesta şi cunoscând pe cineva că moare, prooroceşte prin visuri celor mai uşurei la minte.
Dracii nu ştiu nimic din cele viitoare, dintr-o cunoştinţă de mai înainte. Ei se prefac adeseori în îngeri de lumină şi în chipuri de mucenici şi ne arată pe aceia venind la noi, în visuri. Iar când ne deşteptăm, ne scufundă în mândrie şi în bucurie. Dar acesta să-ţi fie semnul înşelăciunii, căci îngerii ne arată osânde, judecăţi şi despărţiri. Iar o dată treziţi ne fac să tremurăm şi să ne întristăm.
Când începem să credem în vis dracilor, ei îşi bat joc de noi şi când suntem treji. Cel ce crede visurilor e cu totul necercat. Iar cel ce nu crede nici unora e înţelept”[17].
In rai, vrăjmaşul diavol întâi a
ameţit-o pe Eva, apoi a sugestionat-o (negându-i cuvântul lui Dumnezeu),
stimulându-i imaginaţia (că va fi ca Dumnezeu, dar fără Dumnezeu Cel
Viu). Cu aceste mijloace, diavolul a făcut şi face victime printre
oameni mereu. Şi toţi proorocii diavolului, adică oamenii care-i
slujesc lui cu acelaşi scop ca şi el (înşelarea şi pierzarea
oamenilor), folosesc aceleaşi metode.
Hipnotizarea clientului
rezidă într-un „joc de scenă” şi are ca scop adormirea (sau ameţirea)
minţii, folosind anumite mişcări, gesturi, cuvinte impresionante[18]
(unele sunt invocări satanice clare) şi muzică, îndreptând atenţia
omului dinspre realitate către o lume virtuală, falsă şi inducându-i o
stare de somn al raţiunii, stare receptivă influenţelor demonice (de
exemplu: unele vrăjitoare, îmbrăcate într-un anumit fel, folosesc cărţi
de joc ca să atragă omul cu mintea într-un univers ireal de gânduri;
ocultiştii cu iz asiatic ameţesc omul cu termeni în sanscrită ca să-i
devieze atenţia şi să-i inoculeze ideea că ei sunt „superiorii” de care
trebuie să asculţi). Cu alte cuvinte, hipnoza este una din metodele de „spălare şi întunecare a minţii” şi de pregătire a ei pentru implantul sugestiilor şi duhurilor demonice.
„Toţi dracii se luptă să întunece mintea noastră, apoi îi insuflă cele plăcute lor. Căci dacă mintea nu va fi adormită, comoara nu se va jefui.“[19]
Nedespărţită de hipnoză este sugestionarea victimei, care
înseamnă inducerea de idei prin cuvinte şi gesturi „atrăgătoare”, idei
care se înfig în mintea omului, unde pot rămâne foarte mult timp. Omul
slăbit cu gândul (hipnotizat, cu conştiinţa adormită, dar cu mintea
aflată într-o stare de mare receptivitate la nivelul subconştientului)
preia uşor aceste sugestii din afară şi le păstrează în sine
alimentându-le. Ele devin autosugestii, ajung obsesii,
generându-i angoase, chiar psihoze. Diavolul îşi dă tot concursul ca
omul să-şi amintească ce i-a zis „proorocul mincinos”, aducându-i mereu în gând sugestiile necurate pe care i le-a săgetat. Din această pricină, „de ce ţi-e frică nu scapi”.
Astfel, în imaginaţia (pe care
Sfinţii Părinţi au numit-o puntea dracilor) mult decăzută sub povara
patimilor şi a educaţiei imorale a omului de astăzi, sub ameţeala
hipnozei şi a sugestiei repetate, diavolul prin „vindecător” inoculează
apoi iluzia (nălucirea) unei alte realităţi şi-l ispiteşte pe om să o
accepte ca adevărată[20].
Imaginaţia pervertită prin păcate păstrează, apoi amplifică sugestiile
şi inducţiile de tip demonic, relativizând obiectivitatea absolută a
adevărului creştin, amestecând valorile autentice ale dreptei credinţe
creştine cu alte „valori” anticreştine, în gândirea omului pătimaş apare
ideea că „toate sunt relative şi subiective”, deci n-ar mai fi
nimic absolut şi obiectiv; astfel, percepţia Adevărului, care este
Cuvântul lui Dumnezeu, este amestecată printre nălucirile minciunilor
(sugestiilor) demonice, iar bine şi răul îşi pierd consistenţa absolută
şi ontologic-personală, sunt răsturnate şi amestecate între ele.
Cea mai mare viclenie a diavolului este să-i facă pe oameni să nu se
angajeze în lupta contra lui şi să creadă că „cel rău” este ceva
impersonal, chiar ceva necesar. Mulţi oameni, chiar printre creştinii
ortodocşi, au această idee şi, datorită acestei viclenii demonice
strecurate în concepţia lor, cad foarte uşor în mrejele satanei.
Performanţele impostorilor stau deci nu atât în măiestria lor, cât în ignoranţa şi în credulitatea victimelor. După
„reuşita” unei şedinţe de terapie (de fapt, de orice „consiliere”)
ocultistă, diavolul are o triplă victorie: pe de o parte impostorul
rămâne în înşelarea sa (diavolul confirmându-i metoda încă o dată), pe
de altă parte victima cade şi ea în înşelare, iar în al treilea rând,
mulţi alţii, văzând „reuşita”, sunt atraşi să încerce şi ei metoda
ocultistă. Aceasta este şi voia diavolului, ca să fie înşelaţi cât mai mulţi oameni. „Iar oamenii răi şi amăgitori vor merge spre rău tot mai rău, rătăcind pe alţii şi rătăciţi fiind ei înşişi” (II Timotei 3, 3).
De
aceea, pe aceşti prooroci mincinoşi diavolul îi ajută din plin, mimând
deseori vindecări şi intervenind chiar la nivel fizic cu „semne şi
minuni”, cu senzaţii şi năluciri, forţând libertatea omului pentru a-i
accepta şi a-i recunoaşte că ar fi de la Dumnezeu. In „terapiile complementare“,
unii pot proba o reală îmbunătăţire a stării lor de boală datorită
remediilor naturale amestecate printre practicile oculte (şi nicidecum
paselor demono-energetice), deşi diavolul, care le-a inspirat,
intervine nevăzut şi el cu mult aplomb, nu vindecând boala, ci camuflând
senzaţiile de durere, mărind presiunea sugestiei (că gata, s-a vindecat
boala). Diavolul ştie să nălucească arătări şi senzaţii, dar nu poate
restaura firea bolnavă a omului păcătos. Căci cum l-ar vindeca
el pe om, pe care-l urăşte de moarte? Dacă diavolul l-a scos pe om din
Rai dorindu-i moartea, oare poate să îl ajute cu ceva? Sau doar
mimează binele, ca să îl înşele încă o dată? Ba încă, foarte des,
demonii intervin chiar şi fizic în trupul omului, pe fondul totalei
posedări demonice a sufletului lui bolnav, hipnotizat şi sugestionat
continuu. Astfel, omul cade în închipuire şi în mândrie (tot mai mare),
neglijându-şi pe mai departe datoriile de creştin, iar diavolul îl duce
pe toate „căile”, numai pe calea pocăinţei nu.
După
o vreme, când harul lui Dumnezeu îl cercetează pe om, diavolul se
retrage din imaginaţia omului, boala şi durerea revenind în toată
amploarea. Abia ajunşi aici unii se dezmeticesc din
rătăcirea lor (Dumnezeu chemându-i prin această suferinţă spre pocăinţă
şi spre Biserică); însă, alţii cad în necredinţă şi deznădejde (spre
bucuria diavolului), refuzând pe mai departe ajutorul Mântuitorului
Hristos prin Biserică, îndrăcindu-se treptat (atenţie!) şi rămânând
chiar cu sechele psihopatologice, uneori pentru toată viaţa. Alteori,
când boala este cauzată de prezenţa unui duh necurat, în timpul şedinţei
paramedicale, cu viclenia sa caracteristică, duhul rău se dă un timp la
o parte, înşelând iarăşi atât pe vindecător, cât şi pe pacient. Căci „dracii
se depărtează şi ne părăsesc pe noi de bunăvoie, făcând să se umple
locul golit de toate celelalte, de închipuirea de sine a noastră“[21]. Aşadar,
în locul unor patimi minore, diavolii fac să se instaleze o patimă
dominantă mult mai păguboasă, mândria şi închipuirea de sine. Totuşi Dumnezeu îngăduie omului aceste ispitiri, întrucât îi protejează libertatea şi îi respectă voia. „Ca
martori înaintea voastră iau astăzi cerul şi pământul: viaţă şi moarte
v-am pus eu astăzi înainte, binecuvântare şi blestem. Alege viaţa ca să
trăieşti tu şi urmaşii tăi. ” (Deuteronom 30, 19)
Omul este zidit de Dumnezeul Cel
personal şi iubitor de oameni. Bolile ne vin cu voia şi cu ştirea lui
Dumnezeu, Care ni le îngăduie spre mântuirea noastră, şi deci vindecarea
noastră se face tot cu voia şi cu ştirea Lui. Orice tentativă
de vindecare fără dialog cu Dumnezeu este o iluzie, o minciună, o falsă
vindecare. De aceea, trebuie conştientizată în primul rând, relaţia de
iubire cu Mântuitorul Hristos, Adevăratul şi Unicul Doctor şi
Tămăduitor, şi de unire cu Biserica Lui Dreptmăritoare.
Este clar că hipnoza de acest fel este un procedeu ocult, satanic, neacceptat de Biserica Ortodoxă.
Să explicăm un caz: un om neinstruit A, asupra căruia s-a efectuat o
şedinţă de hipnoză, a intrat în transă şi a început să vorbească în
engleză (deşi el nu o cunoştea), zicând că: „într-o viaţă anterioară
am trăit în Anglia, în satul X; mă numeam Y, părinţii mei erau Z,
fraţii mei erau T, locuiam într-o casă lângă râul U, la poartă aveam un
copac mare…” şi alte detalii de viaţă adevărate pentru Y, detalii ce pot fi probate chiar istoric. Intrucât
Ortodoxia mărturiseşte că reîncarnarea este o erezie neacceptabilă,
reiese de aici că duhurile care intervin în experienţele de hipnoză nu
sunt de partea Mântuitorului Hristos. Inseamnă
deci că diavolul (sau mai mulţi diavoli), care l-a(u) ispitit pe Y în
viaţa lui, în şedinţa de hipnoză l- a(u) luat în posesie pe A şi a(u)
grăit prin el unele lucruri adevărate despre Y, ca să înşele pe oameni,
„mărturisind” despre reîncarnare.
O femeie vrăjitoare a fost arestată de poliţie pe motivul înşelăciunii (cazul a fost dat şi la TVR 1).
Intrebată cum a reuşit să păcălească atâţia oameni cu sume mari de bani, ea a recunoscut: „Păi dacă e proşti şi crede ce le zic!” Fără alte comentarii.
Aceşti escroci la drumul mare,
departe de a fi îngăduiţi în viaţa comunităţii, trebuie demascaţi
înainte de a-şi face faimă şi bani pe seama înşelării credulilor.
Ei trebuie sancţionaţi nu numai prin mustrarea Bisericii, ci şi prin
mijloacele de care statul dispune. Iată ce prescrie Articolul 215 din
Codul Penal al României: „Inducerea în eroare a unei persoane, prin
prezentarea unei fapte mincinoase ca adevărată sau ca mincinoasă a unei
fapte adevărate, în scopul de a obţine pentru sine sau pentru altul un
folos material injust şi dacă s-a pricinuit o pagubă, se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 12 ani”.
Totuşi noi ne punem întrebarea:
de ce oamenii sunt atât de uşor de păcălit? Şi ne răspundem singuri:
pentru că mulţi nu-L mai caută pe Dumnezeu – Dătătorul înţelepciunii, şi
se complac în superficialitatea păcatelor. Au pierdut trezvia
înţelepciunii, simţul şi educaţia comuniunii creştine şi nu mai trăiesc
deplin Adevărul şi Viaţa Bisericii, nu mai percep corect înţelesurile
dreptei credinţe şi îi tăgăduiesc puterea. Mulţi creştini ortodocşi nu
mai trăiesc creştineşte, nu mai cunosc adevărurile dogmatice şi
rânduielile practice ale credinţei sănătoase. Ce să mai zicem de eretici
sau păgânii închinători la idoli? Pe bună dreptate, ne întrebăm şi noi:
„Dar Fiul Omului, când va veni, va găsi, oare, credinţă pe pământ?” (Luca 18, 8).
Sfintenie sau sarlatanie?
Intre sfinţenia adevărată sau căutarea
sinceră a sfinţeniei şi falsa sfinţenie, simulată de toţi impostorii,
exista trei deosebiri radicale[22]:
a)
Sfinţenia încoronează strădaniile îndelungate şi statornice ale unei
vieţi întregi, pe când faima falsei sfinţenii şi-o câştigă cineva după
un timp scurt de exhibiţii bine puse în scenă.
b) Sfinţenia
adevărată înseamnă o stare de curăţie de toate patimile sufleteşti şi
trupeşti, mai ales de mândrie şi slavă deşartă. Falsa sfinţenie, însă
caută cu tot dinadinsul celebritatea, simulând smerenia şi iubirea
pentru a-şi atrage admiraţia. Sfântul adevărat are
putere să suporte chiar nepopularitatea, pentru că are alte bucurii şi
nu are nevoie de hrana laudelor omeneşti. Peste tot el caută să treacă
drept un om neînsemnat. Pe sfinţii adevăraţi îi descoperă Dumnezeu fără voia lor, şi, de cele mai multe ori, numai după moartea lor.
c) Sfinţenia adevărată este semnul prezenţei şi lucrării mântuitoare a Domnului Iisus Hristos în om şi prin om, de aceea întreaga viaţă şi gândire a unui sfânt este o iradiere senină a Evangheliei şi a învierii lui Hristos. In schimb, şarlatanii sunt plini de pete întunecoase, de tot felul de obscurităţi atât în învăţătura, cât şi în viaţa lor morală.
Concluzie
In Occident, procesul galopant de dizolvare a valorilor creştinismului în sincretismul masonic „New Age” este pornit de peste 40 de ani,
iar la noi în ţară de aproape 14 ani. Dacă vom merge în ritmul acesta,
viitorul neamului românesc nu ni se arată deloc mai bun sau mai luminos,
întrucât va fi iminent pericolul degradării şi al dezbinării noastre
religioase şi morale. Căci prin
„religia viitorului”, prin practicile orientale şi prin „terapiile
complementare” ancorate bine în ideologia New Age, diavolul încearcă să
jure Adevărul creştin din minţile oamenilor şi să facă accesibile omului
modern iniţieri satanice chiar fără ca el să vrea sau să ştie
(manipularea se face insistent prin mass-media) şi, prin ele, să-i
impună un mod de viaţa antihristic. Trăim vremuri foarte tulburi
astăzi, căci diavolul ştie că mai are puţină vreme şi caută să înşele
cât mai mulţi oameni prin vicleşuguri tot mai subtile.
Insă noi, creştinii ortodocşi, care am
primit harul dumnezeiesc şi-l primim neîncetat în Biserica
Dreptmăritoare a lui Hristos prin Sfintele Taine, aşa cum l-au primit
toţi Sfinţii, nu trebuie să căutăm „semne şi minuni” exterioare, care
pot fi uşor simulate de duhurile rele, „ deţinând adevărul, în iubire, să creştem întru toate pentru El, Care este capul – Hristos” (Efeseni
4, 15). Să nu ieşim din hotarele Părinţilor noştri, din cuminţenia
Ortodoxiei, în care milioane de Sfinţi au primit făgăduinţele mântuirii
lui Dumnezeu, ci având deci aceste făgăduinţe, iubiţilor, sa ne
curăţim pe noi de toată întinarea trupului şi a duhului, desăvârşind
sfinţenia în frica lui Dumnezeu (II Corinteni 7,1).
Ieromonah Mihail Stanciu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu