Suferinţa arde în răbdare, luminează în bucurie,cântă în rugă, slăveşte în har, mulţumeşte în durere, biruieşte în Cruce şi se înalţă în Jertfă.
Suferinţa
înţeleasă ca virtute este consubstanţială cu omul creştin, care crede
cu toată fiinţa în Creatorul său, care are nădejde în Iubitorul de
oameni- Iisus Hristos şi dragoste neţărmurită în Dătătorul de viaţă
–Duhul Sfânt, care iubeşte nelimitat şi face tot ce îi stă în putinţă
să-şi iubească Neamul său atât de ales, pe care Bunul Dumnezeu îl
iubeşte nespus.
Toate sistemele
morale, filosofice şi religioase au încercat să dea un răspuns
satisfăcător cu privire la suferinţă. Şi evident n-au reuşit, fiindcă au
confundat suferinţa care este o virtute creştină, cu durerea exprimată
ca o nevoinţă biologică, ca o necesitate psihologică (boală, patimă,
depresie, închipuire, deprimare, amăgire, înşelare,etc.). Sfântul
Nichita Stihatul spunea că “atotreaua iubire de sine…pune în minte boli şi pătimiri ale trupului, greu de vindecat”(Meditaţii la Medicina Biblică. Dr. Pavel Chirilă/Pr. Mihai Valica. Editura Christiana. Bucureşti, 1992)
Virtutea
ca suferinţă se datorează faptului că omul creştin slujeşte
Ziditorului, în timp ce durerea se regăseşte deplin la toţi cei care
slujesc Zidirii (Creaţiei). Pentru creştinul autentic “durerea”este o cale de a ajunge virtuos, desăvârşit. Durerea îşi are izvorul în patimile poftei (lăcomia, egoismul, îmbuibarea, desfrânarea, avariţia…), în patimile mâniei (înfumurarea, trufia, orgoliul, ura, violenţa, hula, denigrarea, calomnia,…) şi în patimile raţiunii (necredinţa,
mândria, făţărnicia, minciuna, amăgirea, rătăcirea, viclenia,
închipuirea, pizma, grăirea de rău, iscodirea, dispreţuirea, iubirea de
sine, cugetarea de sine, osândirea, înşelarea, apostazia,etc.). Toate aceste patimi sunt înrudite între ele şi “lucrează” împreună.
În societatea foarte agitată de astăzi, durerea şi-a extins stăpânirea “democratică”
aproape peste tot şi peste toate. Fugind de suferinţa creştină, oamenii
aleargă în braţele larg deschise ale disperării, la mângâierea
depresiei, pe podiumul bolilor trupeşti şi sufleteşti, clasice sau
moderne…, cu cele mai cumplite alinări: stresul, deznădejdea, ateismul,
imoralitatea, nihilismul, demonismul, sectarismul, erezia, violenţa şi
ca ultimă rezolvare, sinuciderea, uciderea, crima politică, genocidul.
Suferinţa şi Jertfa Mântuitorului nostru Iisus Hristos a devenit izvorul celor şapte cauze ale durerii şi suferinţei creştinului: Vrăjmaşul, oamenii, firea personală căzută (cu toate patimile care-şi au sălaş în inima noastră), suferinţa
îngăduită de Dumnezeu ca ca putinţă a jertfei noastre, suferinţa
acceptată de noi ca măsură a credinţei noastre, suferinţa din iubirea
pentru semenul nostru, suferinţa Crucii sau jertfa ca împlinire şi
dăruire întru dreagostea de Dumnezeu şi de Neam.
Durerea
de la diavol, se aşează din invidia şi ura sa împotriva omului, care
are posibilitatea sfinţeniei, desăvârşirii şi se reflectă în deosebi în
patimile minţii şi ale cugetării (părerea de sine, lauda, întunecarea,
rătăcirea, înşelarea).
Durerea de la oameni, provine din rândul celor care calomniază, hulesc, defăimează, profanează şi prigonesc aproapele.
Durerea
din firea noastră căzută, se iveşte în general din patimile trupeşti
înscăunate în inima noastră (desfrâu, nedreptate, lăcomie, lene, iubire
de arginţi…)
Aceste
cause fundamentale ale suferinţei şi durerii, traversează istoria
omenirii de la un capăt la altul. Primele două dureri sunt “oferite” ca
“dar” celor chemaţi, celor cu un caracter integru, celor fermi, celor
statornici în credinţă.
Cea de-a treia durerea aparţine insului, individului, autonomului, “muritorului de rând”, care se bălăceşte într-o “mlaştină spirituală” a poftelor, pervertind sufletul.
Celelalte patru cauze ale suferinţei
deşi ating starea interioară a sufletului, nu fac altceva decât să-l
purifice în lumina şi focul credinţei, nădejdii şi al dragostei, fiindcă
suferinţa arde în răbdare, luminează în bucurie, cântă în rugă,
slăveşte în har, mulţumeşte în durere, biruieşte în Cruce şi se înalţă
în Jertfă.
Durerea poate avea consecinţe groaznice, dacă nu se intervine duhovniceşte prin sfintele taine. “Suferinţa şi durerea în viaţa noastră sunt necesare, pentru că sunt participare la Patima Sfântă a lui Hristos”
(Mitropolit Hierotheos Vlachos- Psihoterapia Ortodoxă, vol II. Sofia.
Bucureşti, 2001, p. 145). Marele nostru Apostol, Sfântul Pavel este
revelator în acest sens: “Mă bucur de suferinţele mele pentru voi şi
împlinesc în trupul meu lipsurile necazurilor lui Hristos, pentru
Trupul Lui, adică Biserica”. (Coloseni 1, 24)
După Sfântul Teofilact al Bulgariei, cuvintele Apostolului nostru Pavel, au următoarea semnificaţie:” în
chip inegalabil şi Hristos era “dator” să sufere, dar a şi murit, şi nu
a ajuns să împlinească toată datoria Lui de patimi; eu Pavel această
datorie a lui Hristos o împlinesc şi sufăr patimile acelea, pe care
Hristos era dator să le sufere prin Cuvântul vostru şi pentru întreaga
Biserică a creştinilor”(ibid, p.145). Fiecare suferinţă este o
descoperire în Mântuitorul nostru, care naşte o nouă existenţă. Sunt
cunoscute milioane de exemple ale suferinţei întru Hristos, dar parcă
cel mai grăitor rămâne cel al Apostolului nostru Andrei, care vede
bucuria şi tămăduirea în suferinţă înainte de răstignirea sa: “Bucură-te
Cruce Sfinţită cu trupul lui Hristos…Eu cu îndrăzneală şi cu bucurie
vin către tine. Deci, Tu cu veselie primeşte-mă pe mine, că sunt ucenic
al Aceluia, Care a fost răstignit pe tine. Primeşte-mă, că totdeauna
te-am dorit şi am poftit a te îmbrăţişa. O, prea bună Cruce, care ţi-ai
câştigat frumuseţea şi bunacuvinţă din mădularele Domnului nostru”. ( J.P. Migne, Patrologiae cursus completes, 161 vol. Paris, 1857-1866).
Suferinţa
nu conduce la deznădejde, dimpotrivă prin Credinţă şi Nădejde,
traversează această lume, urcând şi păşind pe înălţimea cerului întru
biruinţă, după pilda lui Iisus Hristos: ”în lume necazuri veţi avea: dar, îndrăzniţi, Eu am biruit lumea!”(Ioan 16, 33). Suferinţa creştină este direct proporţională cu plinirea mângâieri. “Binecuvântat
este Dumnezeu şi Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos, părintele
îndurărilor şi Dumnezeul a toată mângâierea. Cel ce ne mângâie pe noi în
tot necazul nostru, ca să putem să mângâiem şi noi pe cei care se află
în tot necazul, prin mângâierea cu care noi înşine suntem mângâiaţi de
Dumnezeu, fiindcă precum prisosesc şi patimile lui Hristos în noi, aşa
prisoseşte prin Hristos şi mângâierea noastră”(2 Corinteni 1, 3-5).
Durerea
se trăieşte întru sine, pentru sine şi de aici tot chinul şi necazul:
boli, decepţii, depresii, amăgiri, înşelări, invidii, clevetiri,
pervertiri morale, descompuneri spirituale, etc.
Suferinţa
trăită în duh, întru Dumnezeu, întru Neam şi întru aproapele aduce
vindecare, izbăvire, împlinire, eroism, transfigurare, iluminare,
înţelepciune, înălţare, mucenicie, martiriu, sfinţenie, adică sănătate
şi trăire duhovnicească.
Creştinismul
nu acceptă lauda pentru om, dar virtuţiile se mărturisesc prin fapte.
Singura lauda sfântă este cea întru suferinţă: ”Ne lăudăm şi în
suferinţe, bine ştiind că suferinţa aduce răbdare, iar răbdarea
încercare, iar încercarea nădejde, iar nădejdea nu ruşinează, pentru că
iubirea lui Dumnezeu s-a revărsat în inimile noastre prin Duhul Sfânt,
Cel dăruit nouă” (Romani 5, 3-5).
Aşadar, Suferinţa este
izvorul tuturor virtuţilor creştine. Toată durerea şi chinul se
îndreaptă prin pocăinţă (asumarea responsabilităţii faptelor şi iertarea
cerută lui Dumnezeu). Pocăinţa împlinită prin rugă şi post, devine
astfel suferinţă, care prin răbdare şi har se transformă în biruinţa
Crucii. Răul, suferinţa, durerea sunt îngăduite de Dumnezeu ca mijloace
de îndreptare faţă de păcatele noastre, cunoscând că totul este prin
Pronia Sa, spre folosul nostru.
Suferinţa
îşi are o natură spirituală, exterior-interioară, mai întâi Dumnezeu,
apoi aproapele şi abia pe urmă eul, pe când durerea este doar
interioară. Suferinţa înnobilează, purifică, înalţă, durerea degradează, înrobeşte, profanează. Absenţa pocăinţei conduce la apariţia groazei.
Suferinţa
este râvna neobosită care dezmoşteneşte tristeţea durerii. Suferinţa e
viaţa spiritului, iar durerea e moartea trupului şi a sinelui.
În Suferinţă
nu te afli niciodată singur, ai alături pe Dumnezeu, pe Sfiinţii şi
Îngerii Domnului, pe aproapele, trăieşti în comuniune, în har, în
lumină, în vreme ce durerea te izolează, te schimonoseşte, te miceşte.
Durerea te aruncă într-o singurătate ca într-un abis. Prin durere,
Eclesiatul, percepe dispreţul pentru viaţă, cade în deznădejde: ”toate sunt desărtăciune şi vânare de vânt”(Eclesiatul 2, 17). Prin Suferinţă thracul Iov se mângâie, cu nădejdea Învierii: “Eu
ştiu că Răscumpărătorul meu este viu şi că El în ziua cea de pe urmă,
va ridica iar din pulbere, această piele a mea ce se destramă. Şi afară
din trupul meu voi vedea pe Dumnezeu. Pe El, Îl voi vedea şi ochii mei
Îl vor privi, nu ai altuia. Şi de dorul acesta măruntaiele mele tânjesc
în mine” (Iov 19, 25-27). Cauza durerii suntem noi înşine. Sufletul
nostru are deplină libertate să aleagă între binele suferinţei şi răul
durerii.“ Prin suferinţă omul ajunge să se purifice, să se desăvârşească, să-şi înalţe sufletul, să se sfinţească şi să se creştineze.” (Părintele Arsenie Boca-Rostul Încercărilor. Credinţa Strămoşească. 2004, p. 37).
Este evident faptul că Suferinţa are ca temelie Nădejdea şi ca balsam Credinţa. Datorită acestor virtuţi teologice, Suferinţa este eminamente virtutea creştină ortodoxă. Aripile Suferinţei
sunt deci: Credinţa şi Nădejdea. Cum, credinţa nu poţi să ţi-o pui în
semeni, ci numai în Bunul Dumnezeu, devine evident faptul că nădejdea,
chiar dacă poate veni şi de la aproapele, ea nu este niciodată deplină
şi nici sigură.
Diferenţa
este pe măsură: în om trebuie să te încrezi ca în om, iar în Dumnezeu
trebuie să nădăjduieşti ca în Dumnezeu. Aceeaşi dimensiune trebuie
păstrată desigur şi în privinţa Dragostei: pe om îl respecţi, îl admiri
şi-l îndrăgeşti, în timp ce pe Dumnezeu, Singurul trebuie doar să-L
iubeşti.
Cel mai bun prieten, cea mai apropiată rudă, te poate ajuta la nevoie sau, mai sigur, poţi deveni tu “nevoia” lor.
Deseori
nădejdea în aproapele poate provoca suferinţa unei dureri ce poate săpa
o prăpastie de netrecut. Întotdeauna însă, Dumnezeu vindecă şi
deznădejdea cu o singură condiţie: să nu fie prea târziu!
Bunul
Dumnezeu ne înţelege căderile, laşitatea, trădările şi ne oferă timpul,
răbdarea Sa divină pentru îndreptare. Important este însă ca pocăinţa
(îndreptarea) să nu vină în al XII-lea ceas, chiar dacă nădejdea în El
este nelimitată…
Deznădejdea
este durerea cea mare, care vine din absenţa credinţei, care ne face
capabili de a trăda totul: un părinte sau ambii,un frate, un prieten, un
duhovnic, soţia, copii, dascălii, voievodul, poporul sau chiar pe
însuşi Dumnezeu.
Lumea care este Capodopera lui Dumnezeu, cel mai sublim Poem al Cunoaşterii,
nu trebuie să îndure durerea unei vieţi ci bucuria suferinţei,care are o
finalitate sublimă. Logica firii umane ar prefera direct fericirea,
fără nici o asumare, fără nici o responsabilitate, fără un prea mare
efort, ca pe un drept ce i se cuvine. Raţionamentul creştin, care este
credinţa, impune o altă logică (logica divină): suferinţa ca împlinire a
jertfei, a împlinirii, a iubirii. Aşa cum Dumnezeu suferă din iubire
pentru omul creat după chipul Său, la rândul său omul trebuie să sufere,
nu ca reciprocitate, ci ca devenire întru asemănare cu Creatorul şi
Ziditorul său. De aceea, pentru atei, Crucea este nebunie, după cum
spunea cel mai mare apostol, Pavel, pentru că nici o religie anterioară
Mântuitorului nostru, nu a ridicat înţelegerea umană la dumnezeirea mai
presus de raţiune. Căci altfel este de neînţeles cum Dumnezeu Cel
necuprins se face om, cum El suferă bătăi şi batjocuri de la propria Sa
făptură. Şi toate aceste suferinţe sunt doar pentru a se face mântuire
şi a da nădejde de mântuire omului, care până la moarte şi dincolo de
ea, sălăşluieşte în Dragoste.
Sensul Suferinţei creştine este fără nici o tăgadă trinitar: Adevăr, Libertate, Iubire.
Pentru
Adevăr, Dumnezeu a tratat suferinţa umană cu dragostea Sa trinitară:
Tatăl şi-a sacrificat Fiul pentru noi, Fiul S-a jertfit pentru noi, iar
Sfântul Duh a consuferit cu Fiul şi Tatăl, aducându-ne Învierea cea din
morţi şi Înălţarea întru biruinţă.
Suferinţa în Hristos este înţeleasă şi ca o “metodă pedagogică”, dumnezeiască, prin care Dumnezeu intervine şi mai pregnant în lucrarea nădejdii, purtându-ne grija spre mântuire.
“Mărturisirile”
Fericitului Augustin sunt istoria oricărui suflet pe care păcatul îl
înăbuşă şi în care suferinţa cheamă harul izbăvitor al lui Dumnezeu:
“Dumnezeul virtuţiilor, întoarce-mă la Tine, arată-mi faţa Ta şi
mântuieşte-mă! Fă-mă, Doamne, să Te caut!” (Thonnard Tr. I.-traite` de
vie spirituelle a l’ecole de Saint Augustin. Paris. 1957. p.36)
Suferinţa
înţeleasă şi acceptată, poate fi o adevărată binefacere şi într-un fel,
o imunitate la durere. Suferinţa ne ajută să ne cunoaştem firescul din
noi. Este de fapt măsura credinţei noastre. Dacă “Omul” este măsura
tuturor lucrurilor”, Suferinţa este măsura tuturor creştinilor
ortodocşi. Prin urmare suferinţa noastră trebuie să o înţelegem şi ca o
legătură puternică stabilită între oameni, ca o compătimire.
În
acest proces de solidaritate, suferinţele unora pot fi binefăcătoare
altora, aşa cum suferinţele Străbunilor noştri au constituit temeiul
continuităţii şi permanenţei noastre spirituale. Toate ideile lor,
toate străduinţele pe care le-au impus, credinţa şi nădejdea jertfite pe
Altarul lui Dumnezeu şi al Neamului le-au lăsat generaţiilor viitoare
cu valoare de Testament al împlinirii şi al biruinţei. “Suferinţa pentru
alţii este stâlpul de care se reazemă propăşirea universală a
omenirii”. (Părintele Arsenie Boca-Rostul Încercărilor. Op. Cit. p. 41).
Golgota a devenit prin Jertfa Mântuitorului- Muntele suferinţei universale; iar Crucea sfiinţită cu scump Sângele Său s-a transformat în Altarul absolut al Învierii şi al Judecăţii tuturor naţiilor: ”
Când va veni Fiul Omului întru slava Sa şi toţi sfinţii şi îngerii cu
El, atunci va şedea pe tronul slavei Sale şi se vor aduna înaintea Lui
toate neamurile…” (Matei 25, 31-32).
Politica
mondială modernă, autoritaristă şi totalitară, ecumenicistă s-a zbătut
şi se zbate cu înverşunare şi violenţă nihilistă să desfiinţeze:
Naţiunea, Biserica, Tradiţia, Neamurile, Morala, Cultura şi să aleagă o
serie de lideri care să conducă popoarele, transformându-le,
fie într-o masă amorfă, debusolată, dezrădăcinată, pierdută, fie într-o
turmă manipulată, îndobitocită şi manevrată după bunul lor plac,
savurându-le mefistofelic durerea. “Liderii mondialismului”
hotărăsc care să fie viaţa neamurilor şi a popoarelor, câţi copii au
dreptul să se nască la nivel de familie, de rasă, de popor, cu ce să se
ocupe fiecare popor în parte, cine să aibe brevet de consum şi cine
să-şi distrugă Via, sau alte culturi, ce cultură “umanistă”, sau
“illuministă”trebuie să promovăm, ce religie trebuie îmbrăţişată pentru a
împăca pe toată lumea (nu şi pe Dumnezeu), cine să fie canonizat,
beatificat, laureat al premiului Nobel pentru Pace, Drept între popoare
sau Cavaler al nu ştiu cărui ordin (?) !
Dar mai ales, ce economie poate avea fiecare ţară, pentru “bunăstarea” ei aşa cum există scris scenariul !
Creştinismul ortodox a creat în cultura, arta, poezia şi teologia universală- Sinteza sublimă a desăvârşirii.
Dragostea
Naţiunii noastre precreştine şi creştine a dat frumuseţe Patriei şi
universului, a contribuit la armonia generală a lumii, a dat pământului
civilizaţie, iar cerului cultura şi spiritualitatea cea mai înaltă.
Iată cum a dat măsură valorii Creştinismului în omenire, gânditorul francez Ernest Legouve: “Voiţi
să vă daţi seama de influenţa Religiei creştine în civilizaţie?
Închipuiţi-vă un moment că n-ar fi existat…Ştergeţi cu gândul ceea ce
trăieşte în ea, în trei domenii: al Frumosului, al Adevărului şi al
Binelui. Începeţi cu artele plastice. Intraţi în toate muzeele şi
despuiaţi de pe ziduri icoana lui Hristos. Faceţi să dispară toate
pânzele şi toate statuile care reprezintă pe Sfinţi, Martiri şi
Apostoli. După pictură şi sculptură, treceţi la arhitectură, apoi la
muzică; ştergeţi numărul compozitorilor: Handel, Palestrina, Bach şi
mulţi alţii. Scoateţi operele lui Beethoven, Motzart, Pergoles, Rossini
şi a tuturor acelora care s-au inspirit din Religia creştină. Intraţi
după aceea în sfera gândirii şi a poeziei. Daţi la o parte pe Bossuet,
Pascal, Fenelon, scoateţi Polyeucte a lui Corneille şi Athalia lui
Racine…Urmăriţi rimele lui Christos în versurile lui Lamartine’, Victor
Hugo şi Musset. Nu este însă tot.Faceţi un pas mai departe. Distrugeţi
spitalele ridicate sub inspiraţia credinţei creştine. Ştergeţi în fine,
ştergeţi toate urmele lăsate pe pământ de sângele curs din rănile
ACELUIA, care se mai numeşte şi CEL RÂSTIGNIT. După această muncă,
întoarceţi-vă, îmbrăţişaţi cu o azvârlitură de ochi cele 20 de veacuri
însămânţate în urma voastră şi priviţi fără frică, dacă puteţi, golul pe
care l-ar lăsa în lume CRUCEA”.
Şi
totuşi filosoful francez a uitat să adauge Cerul şi Pământul
Daco-României noastre martirice, duhovniceşti şi sfinte, Icoane
zugrăvite cu sângele mucenicilor şi jertfele mamelor fiecărui veac, din
care au odrăslit mai multe Cruci decât fii.
Fără Cruce şi Cerul şi Pământul ar fi fără Cruce (adică fără jertfă, fără sens).
Suferinţa împlinită în jertfă are un timp al ei istoric, după care urmează Învierea (Adevărul-Libertatea- Dreptatea).
Mântuitorul nostru Iisus Hristos a venit în lume pentru iubirea de oameni, dar şi ca să de-a mărturie despre Adevăr: “Eu
spre aceasta M-am născut şi pentru aceasta am venit în lume, ca să dau
mărturie pentru adevăr ; oricine este din adevăr ascultă glasul Meu”. (Ioan 18, 37).
Curajul
creştinului este de a crede în Dumnezeu, şi de a da mărturie Domnului,
despre tot ce are mai bun şi mai frumos Neamul său. Curajul şi mărturia
implică risc, implică durere, implică suferinţă, dar întotdeauna
finalitatea lor este Dragostea, veşnica bucurie şi fericire. Credinţa
este o atestare a curajului suprem.
Arborele
genealogic al Credinţei este Divinul. Viaţa întru Dumnezeu trebuie să
fie viaţa omului. Viaţa Bisericii trebuie să fie viaţa societăţii, cu
întreaga conotaţie spirituală: religioasă, morală, culturală, politică,
socială.
Politicul
nu trebuie să fie Zmeul statului, care sperie, înfricoşează, devastează
totul, instaurând anarhia, ci braţul Bisericii, care apără, care
zideşte, care dăruieşte valoare fiecărui lucru, instaurând monarhia
Adevărului şi a Dreptăţii.
Mărturia
este dreptul de a spune Adevărul. Faptele Eroilor, Martirilor,
Mărturisitorilor şi Sfinţilor sunt Icoanele sfinte prin care surâde şi
ne binecuvintează Dumnezeu, sunt Catapeteasma Bisericii Sale, sunt
dăinuirile eterne ale moştenirii noastre cereşti.
Deseori
în viaţa Bisericii, respectiv a Istoriei s-a înfruntat, s-a
confruntat, s-a războit Binele cu răul, dar parcă niciodată ca în
secolul XX, şi parcă nicăieri, ca în Ţara noastră. Vreau să cred că în
final a învins Binele, deci Biserica, chiar dacă multe sunt încă
întrebările care mai aşteaptă răspuns.
Secolul
XX a fost timpul când diavolul şi-a jucat marea sa carte: Ateismul,
marxismul, bolşevismul, dându-şi atestatul în definirea nimicirii, când ura
s-a înteţit în aproapele, s-a intensificat în duşman, s-a cuibărit în
prieten; schimonosind frumosul, amputând mădularele binelui, paralizând
hegemonia dreptăţii, profanând cununa adevărului, când Statul ateu a
răsturnat valorile, virtuţiile, ordinea, omul, Naţiunea promovând
ignoranţa, mojicia, bădărănismul, mârlănia crasă, hoţia, corupţia,
lichelismul, parvenitismul, cameleonismul, bigotismul, demagogia,
şarlatanismul, erezia, sectele, violenţa, calomnia, teroarea, înşelarea,
tortura, manipularea, crima, apostazia, genocidul, hrănind monstrul
numit “Holocaustul Roşu “ cu sutele de milioane de destine,
când Statul nihilist a uzurpat pe Dumnezeu, Cultul Moşilor şi
Strămoşilor, a uzurpat legea divină a Tradiţiei, a Culturii, a
Învăţământului, a Muncii, a Bunăstării, a Onoarei şi a Demnităţii, când “individul-ideolog” şi-a ucis “fratele-doctrinar”, când fiul risipitor
a spulberat agoniseala părintelui, când discipolul şi-a torturat
maestrul, când logodnica şi-a cununat alesul cu securitatea, când cel
scăpat din mare primejdie şi-a ucis salvatorul, când dezertorii şi
trădătorii au fost puşi în onoruri, ierarhii şi demnităţi, când
sistemul-comunist, a uzurpat Vatra părintească a Neamului daco-român
primitor de Dumnezeu şi străini, şi când Răscumpărătorul omenirii, a
fost hulit, batjocorit, întemniţat şi ucis de milioane de ori prin cei
sacrificaţi în numele LUI .
A
fost însă şi vremea, cănd Biserica şi-a dat Marea Jertfă: de Eroi, de
Martiri, de Sfinţi de Mărturisitori, de Iubire, când Naţiunea
noastră-Biserica stămoşească, a strălucit în slava sa, binecuvântând
Cerul cu dragoste, când toate fiinţele înnobilate de botezul creştin, au
odrăslit în toate locurile prin întărirea în Credinţă, chemarea la
Mărturisire, răbdarea în Nădejde, suferinţa prin Dăruire, cuminecarea
întru Jertfă, când ţăranul, boierul, elevul, studentul, fecioara, soţia,
mama, învăţătorul, preotul, monahul, monahia, ierarhul, poetul,
scriitorul, medicul, universitarul, filosoful, soldatul, generalul,
prinţul s-au întărit în Credinţă, s-au îmbărbătat în Nădejde, s-au
înfiat Iubirii, devenind Călăuze, devenind Modele, devenind Icoane.
Rezistenţa
Mărturisirii este o trăire consubstanţială a credinţei şi a curajului,
este o conjugare a acestor două mari virtuţi, care se preling în jertfă
şi se contopesc în iubire. Rezistenţa este misiunea şi binecuvântarea de
a trăi creştineşte. Mărturisirea este împlinirea acestei Rezistenţe.
Rezistenţa este mărturia despre Adevăr şi Dreptate. Acoperământul şi
podoaba ei sunt veşmântul Creştinismul şi porfira Ortodoxiei. Cele cinci
guri ale Istrului Rezistenţei, ce se revarsă în Iubire, sunt: Cuviosul, Eroul, Martirul, Mărturisitorul şi Sfântul.
Rezistenţa
prin Religie cere aşadar: Recursul divin al Memoriei la Ortodoxie.
Pierderea memoriei, alterarea, compromisul, indiferenţa sau uitarea,
amputează Istoria, încremeneşte Biserica, contorsionează omul, ţine în
robie comunitatea. Profanarea creştinismului, prin flagelul manipulării,
al corupţiei, al imoralităţii, al egocentrismului, al politicianismului
venal, al ateismului pervers, a complotismului mercenar, a evlaviosului
ecumenism a condus la detronarea Naţiunii şi instaurarea dictaturii
absolutiste a nihilismului. Conotaţia apocaliptică a faptei lor,
împroşcă Naţiunea, împroşcă Adevărul, bălăceşte Istoria. Tocmai de aceea
Memoria, Mărturia, Mărturisirea, trebuie să ateste Mişcarea de
Rezistenţă a tuturor creştinilor, dar mai cu seamă a Clerului ortodox.
Chiar dacă conducătorii Mişcării de Rezistenţă, au fost mireni (civili
sau militari), Locotenenţii Mişcării au fost preoţii, iar Cetăţile
Rezistenţei, Munţii şi Mânăstirile.
Bucuriile
Suferinţei prind rădăcini doar în caracterul ales, ce înfloreşte în
mireasma fără prihană a creştinului ortodox, binecuvântat cu rodul
veşniciei.
“Inelele
de logodnă” ale oricărui regim totalitar sunt cătuşele şi lanţurile
terorii ateo-nihiliste hrănite cu sângele muceniciei.
Mucenicul
e visul de dimineaţă al nădejdii celei mari, odrăslit în pământul
soarelui-răsare, ca- ntr-o bulboană de cer din care picură luceferi.
Sămânţa
lui despică noaptea de lumină a Rugului Aprins din Taina de sus, iar
trupeasca-i tulpină de jertfă, lămurită în surâsul răcoarei de tină se
prinde-n hora zorilor.
Inima
lui nuntind curată ca floarea necovârşitei zămisliri, cu pâlpâirea
fierbinte de har, dezleagă amurgul din ieslea de lumină a sufletului,
dăruind Neamului, nemurire.
Privirea
lui îmbrăţişată în sărutul de izbăvire, ce stă presimţire în ascunsul
de taină serafic, cerne mierea de mir din strunele Cuvântului înflorit
în mlădierea Dorului Sfânt.
Lacrima lui zăvorâtă în făclii de lumină a cuprins cerul ferecat de mireasma celor cuminecaţi în iubire.
Şoapta
lui, stăruinţa cea neînţeleasă în cugetul desprins din răscolul de
slavă, scânteie-n făptura plină de râvna învăpăiată a flăcărilor de dor.
Cuvântul lui înfiripat în prundul vioriu al Doinei, se prinde ca o lacrimă de foc în Numele de slavă al Domnului.
Credinţa
lui e amiază de duh brodată cu fir de ninsoare, ce se-nalţă ecou într-o
plămadă de îngeri, ca mărturie a veşniciei noastre.
Ruga
lui e primenită-n cununa de psalmi, cununată cu limpezirea heruvimă, ce
mistuie spiţa proorocească a lui Zamolxe întru dăinuirea divină.
Curajul
lui răsunet de Înviere, revărsat în smaradul de strune zglobii, desface
corola îmbobocită a gândurilor albe, în fulgerele cupelor rubinii
de-nflăcărare.
Răbdarea
lui brodată din echinoxul veşniciei, din clarul Chemării dintâi a lui
Andrei, înseninează izbânda eroului prevestită în nesfârşitul şir de
Balade, leagăn al pruncilor zămisliţi spre Poteca de sus.
Demnitatea
lui este împletită-n răşină de sihaştrii, pironită-n streaşină de cer,
lângă plămada multpreadoritului Mire, Purces din Aminul Iubirii, viu
sâmbur înmugurit în patima dreptăţii.
Nădejdea lui este potirul îmbărbătat cu sângele de Neam, când ni s-a scris zidirea în marele Poem al Frumuseţii dumnezeieşti.
Crucea
lui de-viaţă-purtătoare, simţirea sfântă a unui pecetluit îndem, stă
chezăşie în cer şi pe pământ prin înnoirea veşnică a Îvierii.
Jertfa
lui e un stihar fără pihană, înveşmântată în sfânta bucurie, pătrunde-n
noi adâncă înfiorare, firidă a stihului smerit îngenuncheat în smirna
Dorului şi-a Doinei.
Mucenicul
a înflorit deodată cu întregul nostru folclor milenar, în pristolul
pâinii dospite, rumenită în sufletul dăruirii noastre, chemând a Cină
pentru toţi.
Mucenicul e Colindul de dor ce urează veşnicia Pruncului Sfânt, în Cerdacul Naşterii Preacurate.
În toată fiinţa lui înfloresc mărgăritarele dragostei, care ne împresoară cu cântul binecuvântării.
Pentru
toate aceste Vlăstare alese ale Neamului Daco-Român care au pătimit în
închisori şi prigoane, pentru toţi aceşti binecuvântaţi Fii ai lui
Dumnezeu ce-au îndurat în temniţe, pentru toţi aceşti Miri întru
Hristos, care s-au împlinit în suferinţă şi jertfă aducem prinosul
nostru de cinstire:
- Bucuraţi-vă bucurându-ne că Bunul Dumnezeu v-a dăruit Iubirea !
- Bucuraţi-vă bucurându-ne că aţi dăinuit Neamul vostru asumându-vă suferinţa lui !
- Bucuraţi-vă bucurându-ne că aţi odrăslit Alese Mlădiţe în Grădina Maicii Domnului !
( fragment din FILOCALIA SUFERINTEI SI A JERTFEI )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu